"Не й върви на магистрала "Струма".

Така започнахме преди месец текст за проблемите около изграждането на трасето на новия аутобан в Кресненското дефиле. Днес се налага да повторим това начало, само че за друга тема - тол системата. 

Ами не й върви на тол системата. Трикратно отлагана, правилата пренаписвани, наредбите променяни. Остават само 2 дни до стартирането й, а изглежда, че никой в сектора не е наясно как, дали и доколко тя може да сработи. 

Причините са много, но основната отново е във властта. Първоначалната философия на проекта беше да осигури повече средства в хазната, с които страната да изгражда своята пътна инфраструктура. Очакваше се, че парите ще дойдат най-вече от преминаващите през България камиони.

Днес тази философия е променена. Държавата намали драстично обхвата на пътищата, които влизат в системата, свали тарифите, "назначи" частни компании посредници и се опита да натовари българските превозвачи и транспортни фирми с допълнителни такси. 

Не сработи. Както може да не сработи и системата.

Как започна годината?

Бурно. Превозвачите и транспортните фирми заплашиха да спрат зареждането на магазини, институции и всякакъв превоз на стоки и пътници, ако правителството не промени обхвата на тол системата, тарифите и не се пребори с нерегламентирания превоз на пътници. Протестът им дойде броени дни след поредния път, в който реформата трябваше да потегли - 6 януари. Или поне така беше обещала министър Петя Аврамова на премиера Борисов на последното заседание на Министерския съвет за 2019 г. 

"Да заработи още от 15 януари, никакъв март!", изкомандва тогава Борисов. Аврамова му каза, че се готви да пусне системата в работа още на 6 януари.

Идеята за масов протест пред прозорците на властта и тоталния икономически ступор, който щеше да дойде, ако бизнесът изпълни обещанието си, обаче по традиция изплаши премиера. Така на 10 януари правителството взе решение да намали тарифите на километър изминато разстояние и да свали драстично обхвата на платените пътища. 

Накратко - от системата отпадат всички пътища втори клас, остават само първокласните и магистралите. По-малко от 8% от всички републикански пътища. Само припомняме, че първоначалната заявка беше за над 10 000 км платени пътища. После бяха свалени на 6000. От 10 януари - на 3118 км. 

Заповедта на Борисов беше забравена и новата дата за пускането на тол системата стана 1 март. Дата, на която - трябва да признаем - правителството този път удържа. Почти. 

Какъв е проблемът? 

Почти, защото само преди два дни на заседание на Министерския съвет Борисов обяви, че тол системата наистина ще тръгне на 1 март, но пък превозвачите няма да бъдат глобявани за неплатени такси до 27 март. Целта - да им се даде още време да влязат в крак с разпоредбите. Действията на правителството, разбира се, са нелогични, защото на практика предполагат неспазване на закона. 

Причината - отново заплахи за протести. Този път обаче превозвачите не искат намаляване на обхват или тарифите. Искат държавата да спре да променя духа на системата, така че да извива ръцете им и да дава чуден бизнес в ръцете на частни фирми. 

За какво става дума? Почти в последния момент властта обясни на превозвачите, че трябва да плащат такса за обслужване на частните фирми - посредници между Агенция "Пътна инфраструктура" и крайните ползватели. Тоест да плащат за устройствата, които ще следят за изминатите километри. Освен тях обаче тези компании ще получават и 7% от всички минали през тях плащания.

Като говорим за частни фирми обаче, трябва да поясним, че тя всъщност е само една. Или поне е единствената наистина работеща - "Интелигентни трафик системи". Това е компанията, която предоставя устройства за един от трите възможни за отчитане начина - чрез бордови устройства. Компанията е управлявана от Станислава Арнаудова, Росица Матеева и Теодора Дишлиева и е на пазара от 2012 г. Основен партньор на "Интелигентни трафик системи" е австрийската фирма "Капш", която беше избрана за изграждането на тол системата.

Практически монополист на пазара - компанията решава, че няма да продава устройствата на превозвачите, а ще ги отдава под наем чрез месечен абонамент. Освен това всеки превозвач ще подпише договор, с който се обвързва с "Интелигентни трафик системи" за 2 години. Бизнесът пресмята, че това оскъпява процеса неимоверно, лишава сектора от гъвкавост, ако на пазара все пак се появи и друга работеща фирма. От АПИ обясняват, че проблем няма - законът позволява на фирмите посредници да си изберат дали да продават еднократно, или да отдават под наем устройствата. 

Тук идва и вторият проблем, който прави "Интелигентни трафик системи" истински властелин на тол системата. Камионите могат да плащат таксите си по три начина - чрез маршрутни карти, които са платени от държавата, чрез бордови устройства и чрез GPS тракери. 

Първите - маршрутните карти, обаче са изработени по-скоро за преминаващите през България товарни автомобили. Фирмите, които предлагат GPS тракери, пък на практика не могат да работят с АПИ заради последните промени в Закона за пътищата. С тях Народното събрание позволи на АПИ да спре да контактува с т.нар. доставчици на декларирани данни, каквито са тези фирми. АПИ нямала нужния софтуер, с който да чете данните от GPS. За тези фирми остана възможността да сключат договор с някои от националните доставчици на услуги. Такава компания е... изненада - "Интелигентни трафик системи". 

Освен това бяха създадени нормативни технически правила за GPS устройствата, които почти никоя от фирмите доставчици не може да изпълни.

Така с няколко саблени удара конкуренцията беше задушена, а на пазара остана реално един играч.

Завръзката

Очаквано превозвачите и транспортните фирми не се примириха с извиването на ръцете и за пореден път поеха на битка в властта. Последваха няколко срещи, заплахи за нови протести и "Интелигентни трафик системи" реши, че е време за отстъпки. Така цената на едно бордово устройство стана 7 лв. вместо първоначално исканите почти 20 лв. Двугодишният обвързващ договор пък беше изхвърлен в кошчето и на негово място беше представен тримесечен. 

Така абсурдът обаче не стана по-малък. Компанията посредник, чиято конкуренция беше ликвидирана и през която минават и GPS тракерите, получава двойно заплащане за една и съща услуга. Един път от бизнеса, втори път от държавата под формата на споменатите вече 7%. 

Нужно е изключително въображение, за да не се заподозре откровен лобизъм в цялата история. Видимо е и за транспортните фирми, и за обществото. Говорим за приход от около 20 млн. лв. според прогнози, публикувани в "Капитал". 

Естествено беше недоволството на бизнеса да продължи. Така и стана. Темата междувременно беше подхваната по политическата писта и опозицията привика премиера Борисов в парламента. Той прекара там около 40 минути, в които не успя да защити действията на властта. Накрая дори отказа да продължава да говори по темата и се отплесна към мигранти, граници и коронавирус. 

Същия ден обаче стана ясно, че нови отстъпки ще има. 

Развръзката

Тя дойде в същия ден, в който Борисов говори в парламента. Непоколебимостта на превозвачите даде резултат и отговорните институции се принудиха да обявят, че бордовите устройства и GPS устройствата ще бъдат безплатни, а разходите за тях ще се калкулират в 7-те процента, които посредниците вземат от таксите. 
На 4000 тира, които вече са си закупили устройства, пък ще бъдат върнати парите. 

Толкова. Това са всички отстъпки, които държавата щяла да направи, и тол системата тръгва де юре от 1 март, де факто от 27 март. Време за други промени не остана, но имайки предвид скоростта, с която се приемат и приемат правила - никога не се знае.

Въпроси обаче остават. Когато правителството намали обхвата на системата и тарифите на километър, властта се споразумя с превозвачите, че ако до 1 юни, тоест 3 месеца след началото, не са събрани поне 100 млн. лв. от такси - правилата ще бъдат преразгледани. Бизнесът беше убеден, че ще успее да генерира такива средства и се съгласи. Сега обаче реално този период се скъсява, защото ще започне да тече от 27 март. 

Ако се стигне до нова промяна на обхвата и цените, е твърде вероятно да последва ново недоволство, а до момента превозвачите показаха, че имат силите и нужната организация да притиснат властта. 

Какво ще стане - предстои да разберем.

Едно обаче е сигурно - от добра идея, която можеше да промени инфраструктурната карта на България, тол системата потъна в батака на административни и чиновнически игри, които я дискредитираха. Най-голямата реформа в сектора ще потегли в условията на ниско доверие към системата и окастрени финансови очаквания за приходите. Държавата се отказа от правото си да направи всичко възможно да осигури по-голям поток на пари в бюджета, като уби конкуренцията при посредниците.

По последни сметки България трябва да събeре 750 млн. лв. до края на годината от тол такси и винетки. В началото се говореше за милиарди.