В първия ден, в който държавната компания "Български пощи" се зае с разпространението на периодични издания, оттам обявиха, че към обяд доставките на вестници и списания са нормализирани и няма места, до които да се са достигнали издания. 

Първоначалните затруднения били само организационни заради кратките срокове, в които пощите тряваше да се заемат с дейността, стана ясно от думите на Петър Цветков, директор "Пощенски услуги и логистика" в "Български пощи", цитиран от БНР.

"Към момента колегите се справят на ниво и за радост в България в момента има вестници навсякъде", заяви той.

Вътрешна проверка на сигнал за липса на вестници в Сливен е показала, че издания са липсвали в пощенските станции. Очаква се обаче пощенските клонове да се включат в разпространението тепърва:

"От другата седмица имаме готовност да стартираме с доста сериозен брой пощенски станции, които да продават преса. Ще се опитаме да компенсираме максимално бързо тези 1 100 обекта, които са затворили (става въпрос за обектите на "Лафка" - б.р.), за да може продажбата на вестници да тече в същите темпове, както до момента. Към настоящия момент нямаме намерение да наемаме нови служители и продажбата в наши пунктове ще се извършва от настоящия ни персонал", заяви Цветков.

Последното дойде в отговор на появили се информации, че компанията "Български пощи" може да наеме служители на досегашния разпространител "Национална дистрибуция", за да може да се справи с новите задачи, с които че натоварена по решение на Министерския съвет миналия четвъртък.

Припомняме, че в последните седмици се случиха две неща. Първото по време - по-миналата неделя "Лафка Маркет" АД обяви, че спира оперативната си дейност - тоест затваря над 1000-та свои обекта на територията на страната, в които се продаваха цигари, вестници и списания, талони на "Национална лотария" и .н. Спирането на работа бе мотивирано с промените в Закона за харазта, с които държавният тотализатор стана монополист в моментните лотарийни игри за сметка на компаниите на обвинения в различни престъпления бизнесмен Васил Божков. От "Лафка Маркет" АД обясниха решението си именно със спирането на лотарията.

 
В четвъртък на редовно заседание на Министерския съвет бе взето решение от 24 ч на 1 март "Български пощи" да поемат дейността за разпространение на преса. Това е случи на 27 февруари, тоест три дни преди задължението да влезе в сила. 

В срок до 6 месеца след започването на дейността изпълнителният директор на „Български пощи“ ЕАД ще трябва да представи на министъра на транспорта доклад за изпълнението на дейността по разпространение на печатни издания, който да включва и допълнителни организационни и финансови мерки, ако такива са необходими, които следва да бъдат предприети за изпълнението на дейността, пише още в решението, публикувано ден по-късно. На кметовете по места пък е разпоредено да определят места и да извършат необходимото за разполагане на нови обекти за разпространение на печатни издания с цел гарантиране достигането на печатни издания до читателите.

Цитираното решение е на база на доклад на министъра на транспорта Росен Желязков, който е  принципал на "Български пощи". Самият доклад обаче не е е публикуван от правителството или министерството. Освен това не е първият - още в края на октомври правителството взе протоколно решение - въз основа на друг доклад, бе взето решение пощите да влязат на разпространителския пазар, като се очакваше това да стане още през януари. Мотивът тогава бе, че държавата ще разсейва "усещане за монопол" и участието й ще е на пазарен принцип. 

 
Още време преди това (през 2018 г.) Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с анализ на разпространителския и медиен пазар, но проблемен монопол в разпространението не откри, въпреки че издадели нееднократно алармираха за проблем с разпространението. Ето какво обяви антимополната комисия тогава: 
 
"Във връзка с разгледаните особености на пазара на разпространение на печатни издания, Комисията прави заключение, че същият не е нормативно регулиран, като не е установен лицензионен режим или изисквания, които следва да бъдат покрити за осъществяването на дейността. За разглеждания период е характерна концентрация на услугите за доставка и разпространение на печатни издания в по-малко на брой фирми... В заключение, Комисията намира, че на пазара за разпространение на печатни издания не са налице непреодолими бариери за навлизане на нови участници и разрастване на съществуващите." 
 
Тоест - някаква концентрация съществува, но никой не пречел да има и други фирми на пазара. Просто ги няма. По този повод издателят на "Сега" Теодора Пеева заяви пред БНР днес, че от години издателите говорят за монопол в разпространението.
 
„Но правителството и КЗК, която проведе три анализа на пазара, не можа да види този монопол. Сега се оказва, че на практика сме били прави. Защото се оказва, че с оттеглянето на една фирма от пазара, която организираше транспорта и разпространението на вестници, на пазара зейва огромна дупка.“