Италианското правителство обяви, че възнамерява да национализира авикомпания "Алиталия" (Alitalia), която от години изпитва сериозни трудности, в рамките на спешните икономически мерки, предприети заради пандемията от коронавируса, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Министерският съвет предвижда създаването на нова компания, която да е изцяло под контрола на Министерството на икономиката и финансите, сочи комюнике, публикувано през нощта на понеделник срещу вторник. Правителството не дава подробности за сроковете и други по-конкретни особености на този проект за национализация на Алиталия.
Рим е предвидил общо 600 милиона евро за авиационния сектор в Италия, а Алиталия заема най-голяма част от него според италианските медии.
На 5 март бе публикувана нова покана за изразяване на интерес за закупуване на Алиталия, а заинтерсованите компании или фондове имаха срок до 18 март, за да представят предложенията си, се посочва в документ, публикуван на сайта на компанията.
Италианският авиопревозвач генерира загуби от години и беше поставен под специално управление от 2017 година. Сред кандидатите за закупуване на Алиталия бяха държавната железопътна компания "Феровие дело стато" (Ferrovie dello Stato), американската авиокомпания "Делта" (Delta), германският авиопревозвач "Луфтханза" (Lufthansa) и италианският холдинг за управление на магистрали и летища "Атлантия" (Atlantia).
Алиталия, която се сблъска с особено интензивната конкуренция на нискотарифните компании, вече не може истински да се конкурира и с традиционните авиокомпании. Тя губи около 300 милиона евро годишно.
Бившият национален авиопревозвач на Италия е превозил само 22 милиона пътници през 2018 година спрямо 91 милиона за "ИзиДжет" (EasyJet), 142 милиона пътници за "Райънеър" (Ryanair) и 180 милиона за "Луфтханза" и "Делта".
Франция е готова да използва всички средства, включително да прибегне до национализации, ако е необходимо, за да защити френските компании, застрашени от кризата с коронавируса, заяви министърът на икономиката Брюно льо Мер, цитиран от Франс прес и Ройтерс.
"Няма да се поколебая да използвам всички средства на мое разположение, за да защитя големите френски предприятия", посочи Льо Мер в телеконферентна връзка. По думите му това може да стане чрез капитализация или поемане на участие. "Мога дори да използвам термина национализация, ако е необходимо", подчерта той.
Министърът приветства решението на регулатора на френските финансови пазари да забрани голите къси продажби в днешната сесия за акции на 92 френски компании. Според него, ако е необходимо мярката може да бъде продължена до месец.
Забраната се отнася за компании, понесли най-големи загуби от спада на борсовите котировки, сред които банка Бе Ен Пе Париба (BNP Paribas), "Рено" (Renault) и "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM).
По-рано днес Льо Мер обяви пред радио Ер Те Ел (RTL) помощ от 45 милиарда евро за компаниите и служителите.
Правителството очаква свиване на брутния вътрешен продукт (БВП) с 1 на сто през 2020 година.
Министърът потвърди отлагането на плащанията на компаниите за март и спомена, че те биха могли евентуално да бъдат отменени.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни