Еврокомисията издаде днес нови насоки, за да бъде гарантирано, че мобилните работници в рамките на ЕС могат да стигнат до своето работно място.
Мярката се отнася по-специално за тези, които упражняват жизнено важни и ключови професии в борбата с коронавируса. Това включва работещите в секторите на здравеопазването и храните, както и на други основни услуги като грижите за деца и възрастни хора, а също така служителите от основно значение за предоставянето на комунални услуги, без обаче да се ограничава до тях.
Заедно с Указанието относно временното ограничение на маловажните пътувания до ЕС, което също бе публикувано днес, тези практически съвети се издават в отговор на исканията, отправени от лидерите на ЕС на 26 март. Целта им е намиране на решение на затрудненията на гражданите и дружествата, засегнати от мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса, както и на националните органи, изпълняващи мерките.
Макар да е разбираемо, че страните членки на ЕС са въвели контрол по вътрешните граници, наложително е работниците от жизнено важните сфери да могат да стигат до местоназначението си без забавяне.
Това са хора, упражняващи някоя от следните професии:
• Здравни специалисти, включително парамедицински;
• Болногледачи, включително детегледачи и грижещи се за инвалиди и възрастни;
• Учени, работещи в индустриите, свързани със здравеопазванетоц
• Работници в производството на лекарства и медицинска апаратура;
• Работници в сферата на доставките на стоки, най-вече от вериги за доставки на лекарства, медицински принадлежности, медицинска апаратура и лично защитно облекло, на тяхното инсталиране и поддръжка;
• Работещи в сферата на информационните и комуникоационните технологии и други технически специалисти за поддръжка на оборудването;
• Специалисти с инженерно образование, включително в сферата на енергетиката и електротехниката;
• Работещи в ключови инфраструктури;
• Специалисти по инженерни науки (сред тях са и специалистите по ВЕЦ);
• Работещки в службите за защита;
• Пожарникари, полицаи, затворнически надзиратели, охранители, служители на гражданската защита;
• Работници в сферата на производството и обработката на храни и свързаната с тях търговия и поддръжка;
• Оператори на машини от хранителната промишленост и свързаните с нея продукти (включително оператори на хранителни продуктои);
• Транспортни работници, и по-специално:
⇒ Шофьори на коли, микробуси, мотоциклети, тежкотоварни камиони и автобуси (включително ватмани), линейки, включително работници, които превозват помощи, предложени съгласно Механизма за гражданска защита на ЕС, и превозващи репатрирани граждани от друга страна в ЕС в тази на произхода им;
⇒ Пилоти;
⇒ Машинисти, влакови кондуктори, служители по поддръжката и служители от управлението на инфраструктурата, свързано с трафика и капацитета;
• Работници от навигацията по море и по вътрешни водни пътища;
• Рибари;
• Служители на държавни институции и международни организации от ключово значение.
При това посоченият в насоките списък не е изчерпателен, изтъкват от Еврокомисията.
Същевременно в насоките е посочено, че страните членки трябва да позволяват на пограничните работници като цяло да продължават да пресичат границите, ако работата в съответния сектор е все още разрешена в приемащата държава членка. Тази категория работници трябва да се третира така, както страната третира националните си работници.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни