Article_top

Всеки средностатистически зрител, който преминава с дистанционното през тв каналите, знае, че дойде ли момент за обявяване на рейтинги, и бТВ, и Нова съобщават за високата си гледаемост. Измерена обаче от пийпълметричните агенции, с която всяка от двете медии работи - съответно ГАРБ и Nielsen Admosphere Bulgaria. Данните може и да не са толкова важни за зрителя, обичайно верен на любимите си новини и развлекателни предавания, но са важни за рекламодателите. Публична тайна е, че войната с пийпълметрията се води от години, но сега като че ли върви към своя край. От 1 май и двете най-гледани частни телевизии ще се мерят от една агенция. Звучи добре, ако обаче целият процес не беше съпътстван с някои въпроси.

Единна валута на измерване

Преди около седмица Нова телевизия (собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви от пролетта на 2019 г.) уведоми с писмо рекламодателите и рекламните агенции, че прекратява договора си с Nilsen и от началото на следващия месец ще мери рейтингите си при ГАРБ. Тази новина на практика не е новина в медийните среди - за тази трансформация се говори неофициално отдавна, въпреки че обявлението съвпада с кибератака срещу Nilsen, заради която агенцията не бе способна да мери рейтинги от около две седмици (но стана част от мотивите на Нова да се раздели с агенцията).

От бТВ пък излязоха с позиция, от която става ясно, че не само ще продължат да работят с ГАРБ, но и приветстват единното мерене. "Във връзка с последните новини бихме искали да изразим удовлетворението си, че нашата индустрия най-накрая се завръща към единна валута на измерване! Като неин най-ревностен защитник bTV Media Group винаги е считала прецедента с алтернативен доставчик на пийпълметрични данни за погрешен и вреден за пазара", заявиха от медията.

Кога интересът прераства в доверие

Тази развръзка обаче не дойде от само себе си, а с факта, че в месеците, предшестващи тези две обявления, ГАРБ започна да отчита много по-високи от обичайното рейтинги на конкурентната Нова тв. Видима е разликата, що се отнася до новините, където бТВ досега бе лидер. Съществени промени в програмните схеми на двете медии иначе нямаше. 

"Рейтингите на бТВ не са паднали, това е една валута, която отразява програмното съдържание. Не търсете промените само в бТВ", заяви пред Клуб Z Ива Стоянова-Гамари, управляващ "ГАРБ аудиенс межърмент България".

По думите й от Нова са започнали да инвестират повече в програма и интересът към телевизията се е повишил - което било тенденция, която дава резултати след шест до осем месеца измервания.

"Има много голяма промяна в схемите още преди COVID-19, а новините са функция на програмата - когато канал генерира зрителски интерес, този интерес прераства в доверие", заяви тя за разминаването "преди" и "сега" по отношение на гледаемостта на новинарските емисии.

Това обаче трудно обяснява лидерската позиция на новините на бТВ, когато зрителският интерес масово бе насочен към предавания на Нова тв, като Big Brother например. Факт иначе е, че покрай кризата с коронавируса бТВ редуцира излъчванията на някои предавания като MasterChef, спря стартиралия сериал Sunny Beach, а Нова тв не се лиши от развлекателни предавания и сериали. Но това се случва сега.

От самата Нова заявяват в писмото си до рекламодателите, че "от няколко месеца екипът на Нова следи данните за телевизионна гледаемост и по двете съществуващи пийпълметрични системи в България, анализира ги и ги съпоставя, като се наблюдава тенденция към уеднаквяване на данните, системите и измерването им. Ето защо се чувстваме спокойни да предприемем тази крачка в интерес на целия рекламен бранш и индустрия."

Съмненията

Измерването от една агенция и на двете телевизии наистина е добра новина, ако не бяха съпътстващите процеса съмнения, изразявани неофициално от средите, че Нова ще бъде неизменно отчитана като лидер "по всички направления". Корените на тези съмнения са пуснати далеч назад във времето - още когато ГАРБ при старото си ръководство задлъжня на КТБ, като впоследствие започна да мери високи рейтинги, рязко повишаващи се, на новоизлюпения от дружеството на Цветан Василев и, разбира се, неофициално - Делян Пеевски, продукт ТV7. Още тогава медиите писаха, че Василев и компания държат пийпълметрията в България. През 2014-а пък Нова взе решение да мери при Nielsen и оттогава се установи двуполюсният модел.

Съмнения има и дали войната за пийпълметрията наистина ще приключи предвид факта, че през 2021 г. се задават два вида избори (за парламент и за президент), предвид факта, че сегашното ръководство на бТВ е чест "гост" в нелицеприятна светлина в сайтове, славославещи властта и неизменно свързвани с Пеевски, и предвид факта, че предстои одобрение от Европейската комисия на сделката за придобиването на бТВ от фонда на чешкия милиардер Петр Келнер (последният първо искаше да купи Нова, но КЗК спря сделката, а след това "Нова Броудкастинг груп" бе придобита от братя Домусчиеви - б.р.).

Добрата новина

Добрата новина е, че все пак всички замесени - и бТВ, и Нова, и ГАРБ, както и рекламодателите подкрепят инициативата за възобновяване на Потребителския комитет - органа за саморегулация, съставен от телевизиите, рекламните агенции, медиашопите и т.н., който престана да съществува, след като Нова премина към Nilsen. 

"Потребителският комитет трябва да обсъди въпросите на индустрията, свързани с настоящата система за измерване, и със сигурност ще е в най-добрия интерес на целия пазар да открие и елиминира потенциалните й несъвършенства. Затова сред първите ангажименти на Потребителския комитет трябва да бъде провеждането на обстоен одит на настоящата система за измерване на телевизионна аудитория", посочват от бТВ.

"Тази идея тръгна от нас отдавна. За нас е минус отсъствието на Потребителски комитет" - заяви и Ива Стоянова-Гамари.

От Нова също се обявиха "за" одит и възобновяване на комитета. Функционирането му би трябвало да даде обективност и при отчитането на рейтингите - така важни за финансовото състояние на телевизиите. Особено във времена на все по-свиващи се рекламни бюджети и липсата на десетки милиони приходи от частната лотария на Васил Божков.

Извадки от измерванията на ГАРБ за централните емисии новини, сутрешните блокове и неделните следобедни предавания, показващи сближаването на рейтингите преди и сега.

 
КАЛЕЙДОСКОП медии телевизия монитори екрани

Всеки средностатистически зрител, който преминава с дистанционното през тв каналите, знае, че дойде ли момент за обявяване на рейтинги, и бТВ, и Нова съобщават за високата си гледаемост. Измерена обаче от пийпълметричните агенции, с която всяка от двете медии работи - съответно ГАРБ и Nielsen Admosphere Bulgaria. Данните може и да не са толкова важни за зрителя, обичайно верен на любимите си новини и развлекателни предавания, но са важни за рекламодателите. Публична тайна е, че войната с пийпълметрията се води от години, но сега като че ли върви към своя край. От 1 май и двете най-гледани частни телевизии ще се мерят от една агенция. Звучи добре, ако обаче целият процес не беше съпътстван с някои въпроси.

Единна валута на измерване

Преди около седмица Нова телевизия (собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви от пролетта на 2019 г.) уведоми с писмо рекламодателите и рекламните агенции, че прекратява договора си с Nilsen и от началото на следващия месец ще мери рейтингите си при ГАРБ. Тази новина на практика не е новина в медийните среди - за тази трансформация се говори неофициално отдавна, въпреки че обявлението съвпада с кибератака срещу Nilsen, заради която агенцията не бе способна да мери рейтинги от около две седмици (но стана част от мотивите на Нова да се раздели с агенцията).

От бТВ пък излязоха с позиция, от която става ясно, че не само ще продължат да работят с ГАРБ, но и приветстват единното мерене. "Във връзка с последните новини бихме искали да изразим удовлетворението си, че нашата индустрия най-накрая се завръща към единна валута на измерване! Като неин най-ревностен защитник bTV Media Group винаги е считала прецедента с алтернативен доставчик на пийпълметрични данни за погрешен и вреден за пазара", заявиха от медията.

Кога интересът прераства в доверие

Тази развръзка обаче не дойде от само себе си, а с факта, че в месеците, предшестващи тези две обявления, ГАРБ започна да отчита много по-високи от обичайното рейтинги на конкурентната Нова тв. Видима е разликата, що се отнася до новините, където бТВ досега бе лидер. Съществени промени в програмните схеми на двете медии иначе нямаше. 

"Рейтингите на бТВ не са паднали, това е една валута, която отразява програмното съдържание. Не търсете промените само в бТВ", заяви пред Клуб Z Ива Стоянова-Гамари, управляващ "ГАРБ аудиенс межърмент България".

По думите й от Нова са започнали да инвестират повече в програма и интересът към телевизията се е повишил - което било тенденция, която дава резултати след шест до осем месеца измервания.

"Има много голяма промяна в схемите още преди COVID-19, а новините са функция на програмата - когато канал генерира зрителски интерес, този интерес прераства в доверие", заяви тя за разминаването "преди" и "сега" по отношение на гледаемостта на новинарските емисии.

Това обаче трудно обяснява лидерската позиция на новините на бТВ, когато зрителският интерес масово бе насочен към предавания на Нова тв, като Big Brother например. Факт иначе е, че покрай кризата с коронавируса бТВ редуцира излъчванията на някои предавания като MasterChef, спря стартиралия сериал Sunny Beach, а Нова тв не се лиши от развлекателни предавания и сериали. Но това се случва сега.

От самата Нова заявяват в писмото си до рекламодателите, че "от няколко месеца екипът на Нова следи данните за телевизионна гледаемост и по двете съществуващи пийпълметрични системи в България, анализира ги и ги съпоставя, като се наблюдава тенденция към уеднаквяване на данните, системите и измерването им. Ето защо се чувстваме спокойни да предприемем тази крачка в интерес на целия рекламен бранш и индустрия."

Съмненията

Измерването от една агенция и на двете телевизии наистина е добра новина, ако не бяха съпътстващите процеса съмнения, изразявани неофициално от средите, че Нова ще бъде неизменно отчитана като лидер "по всички направления". Корените на тези съмнения са пуснати далеч назад във времето - още когато ГАРБ при старото си ръководство задлъжня на КТБ, като впоследствие започна да мери високи рейтинги, рязко повишаващи се, на новоизлюпения от дружеството на Цветан Василев и, разбира се, неофициално - Делян Пеевски, продукт ТV7. Още тогава медиите писаха, че Василев и компания държат пийпълметрията в България. През 2014-а пък Нова взе решение да мери при Nielsen и оттогава се установи двуполюсният модел.

Съмнения има и дали войната за пийпълметрията наистина ще приключи предвид факта, че през 2021 г. се задават два вида избори (за парламент и за президент), предвид факта, че сегашното ръководство на бТВ е чест "гост" в нелицеприятна светлина в сайтове, славославещи властта и неизменно свързвани с Пеевски, и предвид факта, че предстои одобрение от Европейската комисия на сделката за придобиването на бТВ от фонда на чешкия милиардер Петр Келнер (последният първо искаше да купи Нова, но КЗК спря сделката, а след това "Нова Броудкастинг груп" бе придобита от братя Домусчиеви - б.р.).

Добрата новина

Добрата новина е, че все пак всички замесени - и бТВ, и Нова, и ГАРБ, както и рекламодателите подкрепят инициативата за възобновяване на Потребителския комитет - органа за саморегулация, съставен от телевизиите, рекламните агенции, медиашопите и т.н., който престана да съществува, след като Нова премина към Nilsen. 

"Потребителският комитет трябва да обсъди въпросите на индустрията, свързани с настоящата система за измерване, и със сигурност ще е в най-добрия интерес на целия пазар да открие и елиминира потенциалните й несъвършенства. Затова сред първите ангажименти на Потребителския комитет трябва да бъде провеждането на обстоен одит на настоящата система за измерване на телевизионна аудитория", посочват от бТВ.

"Тази идея тръгна от нас отдавна. За нас е минус отсъствието на Потребителски комитет" - заяви и Ива Стоянова-Гамари.

От Нова също се обявиха "за" одит и възобновяване на комитета. Функционирането му би трябвало да даде обективност и при отчитането на рейтингите - така важни за финансовото състояние на телевизиите. Особено във времена на все по-свиващи се рекламни бюджети и липсата на десетки милиони приходи от частната лотария на Васил Божков.

Извадки от измерванията на ГАРБ за централните емисии новини, сутрешните блокове и неделните следобедни предавания, показващи сближаването на рейтингите преди и сега.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Заразихте ли се с COVID-19?