Article_top

Правителството се намесва пряко в пазара на горивата, защото разбрало, че една компания държи близо 80% от данъчните складове за горива в страната, а 91% се държат от едва 6 оператора. А това създава хипотетични предпоставки за нарушения при конкуренцията заради риск от недостатъчен достъп на търговците на горива до свободни складови капацитети. Това стана ясно от думите на финансовия министър Владислав Горанов при представянето на промени в Закона за държавния резерв, с които кабинетът възнамерява да създаде търговско дружество "Държавна петролна компания".  

Горанов изтъкна, че приоритет на законопроекта са лицензираните данъчни складове и създаването на максимален достъп до конкуренция. Той не спомена кой държи големият процент от капацитета, но е ясно, че става дума за "ЛукОЙЛ"

"Изграждането на данъчни складове е основен приоритет", заяви и министърът на икономиката Емил Караниколов.

Припомняме, че още през 2017 г. стана ясно какво е разпределението при данъчните складове и че "Лукойл" държи близо 80% от капацитетите за бензин и 90% от тези за дизел. Финансовото министерство се принуди да даде тази информация, която иначе не беше публична, след като тогавашните депутати от десницата Мартин Димитров и Петър Славов спечелиха дело срещу ведомството и подупечната му Агенция "Митници" във Върховния административен съд. Проблемът с достъпа до складовете беше установен още тогава, а през 2016 г. имаше и внесени промени в законодателството, за да се реши въпросът с достъпа и конкуренцията, но те не бяха приети по време на управлението на втория кабинет на ГЕРБ.

Че става нещо по отношение на "Лукойл" Горанов намекна и с друга своя реплика. На въпрос дали е редно държавата едновременно да е участник в пазара с горича чрез компания и да осъществява контрола върху този пазар и конкурентните условия, министърът попита дали е редно един и същи търговски субект да е производител на горива, съдържател на данъчни складове и собственик на една от най-големите вериги бензиностанции. Име отново не беше назовано, но на този профил отговаря само една компания в страната. 

Колко точно ще бъдат тези държавни данъчни складове все още предстои да бъде уточнено. Горанов поясни, че на първо време базите на държавния резерв трябва да придобият статут на данъчни складове и да бъдат достъпни до всички икономически субекти. Според промените в законодателството това трябва да стане до три месеца. Колко допълнително ще бъдат изградени от Държавната петролна компания, която предстои да се създаде, зависи от потребностите на пазара.

Горанов изтъкна, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) твърди, че пазарът на горива работи съвършено. Но има разлики в цените между отделните търговци на горива на дребно от 30-40%.

"Когато международните цени на петрола се променят, не същото се забелязва в търговията с горивата на дребно в България", изтъкна Горанов.

Той допълни, че многократно по тази тема е имало протести, дебати, както и сезиране на КЗК.

"В период на криза все по-остро се забелязват диспропорции, които нямат обективно обяснение", заяви Горанов.

Той допълни, че от началото на кризата с коронавируса по света цените на суровия петрол са намалели с близо 60%, докато цените на горивата у нас са намалели с около 25%.

"Това ни провокира да търсим решения как можем да направим пазара, за който КЗК твърди, че работи без проблем, още по-добър", обясни Горанов.

Той каза още, че данъчните складове дават възможност на собствениците на бензиностанции да внасят гориво с отложено плащане на акциз. Ако те нямат такава възможност, това се отразява на цената. Дори КЗК е препоръчала, че трябва да се осигури възможност на всеки търговец за подобно отложено плащане, тоест достъп до данъчен склад, където да държи вносното си гориво. 

"Голяма част от тези данъчни складове са контролирани от малък брой икономичекси субекти и възникват въпроси", каза още Горанов.

И цитира Адам Смит, според когото при конкуренцията личният интерес ражда всеобщото благо.

"Целият законопроект има тази насоченост", категоричен бе Горанов.

Промените в закона предвиждат и създаване на до 100 бензиностанции от Държавната петролна компания. Те би трябвало да са готови до пролетта на следващата година. Случайно или не това съвпада по време с редовните парламентарни избори. Според Горанов тези бензиностанции ще поддържат или същата цена като големите вериги, или по-ниска, но цената щяла да определя пазарът. 

Колко ще струва цялата тази инициатива ва бюджета не стана ясно. Министър Емил Караниколов (който ще бъде принципал на новото държавно дружество, според проектозакона - б.р.) заяви, че не е задължително парите да идват от фиска - можело да се разчита на "собствено финансиране". Не се разбра кредити ли се имат предвид в случая. 

 

 

Правителството се намесва пряко в пазара на горивата, защото разбрало, че една компания държи близо 80% от данъчните складове за горива в страната, а 91% се държат от едва 6 оператора. А това създава хипотетични предпоставки за нарушения при конкуренцията заради риск от недостатъчен достъп на търговците на горива до свободни складови капацитети. Това стана ясно от думите на финансовия министър Владислав Горанов при представянето на промени в Закона за държавния резерв, с които кабинетът възнамерява да създаде търговско дружество "Държавна петролна компания".  

Горанов изтъкна, че приоритет на законопроекта са лицензираните данъчни складове и създаването на максимален достъп до конкуренция. Той не спомена кой държи големият процент от капацитета, но е ясно, че става дума за "ЛукОЙЛ"

"Изграждането на данъчни складове е основен приоритет", заяви и министърът на икономиката Емил Караниколов.

Припомняме, че още през 2017 г. стана ясно какво е разпределението при данъчните складове и че "Лукойл" държи близо 80% от капацитетите за бензин и 90% от тези за дизел. Финансовото министерство се принуди да даде тази информация, която иначе не беше публична, след като тогавашните депутати от десницата Мартин Димитров и Петър Славов спечелиха дело срещу ведомството и подупечната му Агенция "Митници" във Върховния административен съд. Проблемът с достъпа до складовете беше установен още тогава, а през 2016 г. имаше и внесени промени в законодателството, за да се реши въпросът с достъпа и конкуренцията, но те не бяха приети по време на управлението на втория кабинет на ГЕРБ.

Че става нещо по отношение на "Лукойл" Горанов намекна и с друга своя реплика. На въпрос дали е редно държавата едновременно да е участник в пазара с горича чрез компания и да осъществява контрола върху този пазар и конкурентните условия, министърът попита дали е редно един и същи търговски субект да е производител на горива, съдържател на данъчни складове и собственик на една от най-големите вериги бензиностанции. Име отново не беше назовано, но на този профил отговаря само една компания в страната. 

Колко точно ще бъдат тези държавни данъчни складове все още предстои да бъде уточнено. Горанов поясни, че на първо време базите на държавния резерв трябва да придобият статут на данъчни складове и да бъдат достъпни до всички икономически субекти. Според промените в законодателството това трябва да стане до три месеца. Колко допълнително ще бъдат изградени от Държавната петролна компания, която предстои да се създаде, зависи от потребностите на пазара.

Горанов изтъкна, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) твърди, че пазарът на горива работи съвършено. Но има разлики в цените между отделните търговци на горива на дребно от 30-40%.

"Когато международните цени на петрола се променят, не същото се забелязва в търговията с горивата на дребно в България", изтъкна Горанов.

Той допълни, че многократно по тази тема е имало протести, дебати, както и сезиране на КЗК.

"В период на криза все по-остро се забелязват диспропорции, които нямат обективно обяснение", заяви Горанов.

Той допълни, че от началото на кризата с коронавируса по света цените на суровия петрол са намалели с близо 60%, докато цените на горивата у нас са намалели с около 25%.

"Това ни провокира да търсим решения как можем да направим пазара, за който КЗК твърди, че работи без проблем, още по-добър", обясни Горанов.

Той каза още, че данъчните складове дават възможност на собствениците на бензиностанции да внасят гориво с отложено плащане на акциз. Ако те нямат такава възможност, това се отразява на цената. Дори КЗК е препоръчала, че трябва да се осигури възможност на всеки търговец за подобно отложено плащане, тоест достъп до данъчен склад, където да държи вносното си гориво. 

"Голяма част от тези данъчни складове са контролирани от малък брой икономичекси субекти и възникват въпроси", каза още Горанов.

И цитира Адам Смит, според когото при конкуренцията личният интерес ражда всеобщото благо.

"Целият законопроект има тази насоченост", категоричен бе Горанов.

Промените в закона предвиждат и създаване на до 100 бензиностанции от Държавната петролна компания. Те би трябвало да са готови до пролетта на следващата година. Случайно или не това съвпада по време с редовните парламентарни избори. Според Горанов тези бензиностанции ще поддържат или същата цена като големите вериги, или по-ниска, но цената щяла да определя пазарът. 

Колко ще струва цялата тази инициатива ва бюджета не стана ясно. Министър Емил Караниколов (който ще бъде принципал на новото държавно дружество, според проектозакона - б.р.) заяви, че не е задължително парите да идват от фиска - можело да се разчита на "собствено финансиране". Не се разбра кредити ли се имат предвид в случая. 

 

Коментари

Pen40's picture
Pen40
Pen40

Баси!

Освен че очевидно страда от избирателна амнезия, тоя Горанов се оказва и много бавен, бе! Чак сега разбра, че Черепа години наред плаща такси по тънката лайсна и че Лукойл са монополисти в производството и съхранението на горива! Чак ще си помислиш, че законите позволяващи това не са изработени и приети от съпартийците му.
dimitrina ivanova's picture
dimitrina ivanova
dimitrina

брей тарикат...

КОГА ГО ИЗМИСЛИ ТОВА БРЕ ,ПРЕДИ ИЛИ СЛЕД СМС-ТЕ....АКО ИСКАШ ОТВОРИ ПАК АПК И ТКЗС ,АКО НЕ СА ТЕ ОТСВИРИЛИ ДОТОГАВА...А МАГАРЕШКИ КВО МИСЛИ ЗА ГОРИВАТА?

Коренът на проблема

Коренът на проблема е в монопола на рафинерията. Не е нужно да се строят бензиностанци. Там на дребно винаги ще се краде от персонала. Трябва да се построи една модерна, не голяма, но производителна рафинерия - работеща с лек петрол /арабски, норвежки и т.н./ Тогава държавата ще бъде реален конкурент на Лукойл и монополния руски петрол. И ще използва винаги борсовите реални цени, а не монополните руски цени на петрола. След това няколко данъчни склада и готово. Малките бензиностанции ще имат алтернативен и по-конкурентен доставчик. А чрез контрола на ПРОДАВАНИТЕ горива ще се контролира и изсветляването на оборотите в бензиностанциите и намаляване контрабандата, даже и вътрешната контрабанда от самия Лукойл. .
Rhapsody of fire's picture
Rhapsody of fire
Rhapsody of fire

Майко мила. Ревю на безочливи

Майко мила. Ревю на безочливи наглеци.
Костадин Генчев's picture
Костадин Генчев
Косьо Генчев

Vladi Goranov го е треснала амнезия

Забравил е, че години наред кри същата тази информация, та се наложи да има решение на ВАС.
". . . какво е разпределението при данъчните складове и че "Лукойл" държи близо 80% от капацитетите за бензин и 90% от тези за дизел. Финансовото министерство се принуди да даде тази информация, която иначе не беше публична, след като тогавашните депутати от десницата Мартин Димитров и Петър Славов спечелиха дело срещу ведомството и подупечната му Агенция "Митници" във Върховния административен съд."
Защо бе, Vladi??? Защо сега? Уж млад човек, пък толкова да не помни!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията