Държавните бензиностанции, които май няма да са само държавни, няма да се строят с пари от бюджета, а с банкови заеми. Те от своя страна ще бъдат изтеглени от дъщерните търговски дружества на голямата "Държавна петролна компания". Парите ще финансират строителството, оборудването и целия процес по изграждането на обектите.
Това накратко са изводите, които можем да направим от днешното участие на министъра на икономиката Емил Караниколов в сутрешния блок на бТВ. Той опита да внесе повече яснота по темата с новото държавно предприятие.
Основната идея, която Караниколов разви, е следната - гпетролната държавна компания ще отговаря пряко за данъчните складове, които ще построи, както и за държавния резерв от нефт и нефтопродукти. Липсата на конкуренция при данъчните складове била видима и от препоръките на КЗК отпреди година и половина. Точно затова и сега се правят промените. Преди не е било ясно, излиза от думите на Караниколов.
"Дадем ли допълнителни мощности - много други участници ще може да влязат на този пазар, което означава по-добри цени и по-голяма качество на горивата", обясни той, но малко по-късно сам каза, че има огромен брой отделни играчи на същия този пазар.
Държавните бензиностанции, които се планират, обаче ще са част от търговско дружество, което ще се финансира с кредити. Целта е да се избегне обвинението, че с новата компания държавата ще стане хем играч на пазара, хем регулатор. Новото, което разбрахме днес е, че това дружество (или дружества, ако за всяка бензиностанция има различно) може да не са 100% държавна собственост. Това каза министърът, но не даде никакви други подробности.
Тази схема пък гарантирала, че държавните бензиностанции ще бъдат пазарни конкуренти с другите. Не стана ясно как това, че бензиностанциите ще са отделени в дружество, което обаче все пак ще си остане под шапката на голямата петролна компания, прави идеята пропазарна.
Не стана ясно и колко ще струва цялата авантюра. Министърът неколкократно беше попитан за сума, но не отговори конкретно. Когато законопроектът беше обявен се говореше за 200 милиона лева само за бензиностанциите. В мотивите към него план за разходи няма, няма и финансова обосновка, нито предварителна оценка на въздействието - видно от внесения проект в Народното събрание. Според експерти обаче реалната сума е по-скоро около 500 милиона лева.
Самите бензиностанции пък щели да са различни.
"След приемането на закона ще ни трябва време да изберем необходимите типове бензиностанции. Ще има малки и големи обекти. Тепърва ще търсим локациите за тях“
Караниколов пак обясни, че държавните бензиностанции ще са нещо като бенчмарк за реалната цена на горивата, въпреки че ще работят за печалба. Този път обаче не пожела да гарантира, че цените на тези колонки ще са по-ниски от тези на традиционните играчи на пазара.
И една добра новина - идеята на властта да инсталира зарядни станции за електромобили в собствените си, но не точно собствени, бензиностанции може да доведе в България нов инвеститор, който строи такива коли. Според министър Караниколов именно такова условие били поставили компаниите, с които се разговаряло.
Накрая Караниколов коментира и почти приетото вече намаляване на ДДС ставката за ресторантьори и книги.
"Одобрявам, защото този сектор пострада много. В извънредно ситуация сме, секторът беше спрял, ще има проблеми да завърти колелото. Да видим какъв ще е ефектът, те поеха ангажименти - да изсветлят сектора и да вдигат минималните заплати"
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни