Article_top

Коронавирусът и противоепидемиологичните мерки у нас и по света могат да забавят връщането на изпратените в Беларус български тактически изтребители Су-25. Това стана ясно от отговор на министъра на отбраната Красимир Каракачанов на зададен парламентарен въпрос, а информацията е потвърдена по-рано и от самото министерство. 

Вероятно закъснение обаче не е особено голямо - става дума за около два месеца, което означава, че първият щурмовик трябва да пристигне обратно в България в края на юли, а вторият - някъде към края на август. Според актуалната информация - последната машина би трябвало да се върне у нас около 7 месеца след първата или в началото на следващата година. 

Припомняме, че в средата на 2018 г. страната ни подписа договор с беларуска компания за ремонта на 8 от самолетите ни, а контрактът беше на стойност от около 42 млн. евро. Сделката обаче беше обект на тежки разпри между Каракачанов и министъра на икономиката Емил Караниколов, който искаше да възложи поръчката на национализирания авиоремонтен завод "Авионамс". В крайна сметка след няколко сложни парламентарни процедури и каскада от предложения за промени в Закона за експортния контрол на продукти - "битката" спечели Каракачанов и договорът с Беларус беше подписан. 

Су-25 е на въоръжения в България отдавна и точно заради това голяма част от 14-те ни самолета към момента не летят. Основната идея на ремонтирането им е ясна - да "спасяват положението”, докато започнат да пристигат новите F-16 от САЩ. Според много експерти обаче дори и тогава ще се наложи да ползваме, поне още няколко години, Су-25, защото в началото новите изтребители няма да могат да нанасят удари по наземни цели. Въоръжението за такава атака ще дойде малко по-късно, според договора с "Локхийд Мартин". 

От отговорите на Каракачанов се разбира и повече за състоянието на МиГ-овете ни. Оказа се, че една от руските машини стои без двигател, а представител на компанията-производител още не е идвал да уреди документите по предаването на мотора. Министерството очаква това да стане до 3 месеца. За последните 14 години, пише Каракачанов, България е платила 275 милиона лева без ДДС на "РСК-МИГ" за осигуряването на летателната годност на руските изтребители.

Това са и самолетите, които на практика охраняват българското небе. Идеята е те да бъдат заменени от вторият комплект от 8 самолета F-16, които ще поръча България.

 

Коронавирусът и противоепидемиологичните мерки у нас и по света могат да забавят връщането на изпратените в Беларус български тактически изтребители Су-25. Това стана ясно от отговор на министъра на отбраната Красимир Каракачанов на зададен парламентарен въпрос, а информацията е потвърдена по-рано и от самото министерство. 

Вероятно закъснение обаче не е особено голямо - става дума за около два месеца, което означава, че първият щурмовик трябва да пристигне обратно в България в края на юли, а вторият - някъде към края на август. Според актуалната информация - последната машина би трябвало да се върне у нас около 7 месеца след първата или в началото на следващата година. 

Припомняме, че в средата на 2018 г. страната ни подписа договор с беларуска компания за ремонта на 8 от самолетите ни, а контрактът беше на стойност от около 42 млн. евро. Сделката обаче беше обект на тежки разпри между Каракачанов и министъра на икономиката Емил Караниколов, който искаше да възложи поръчката на национализирания авиоремонтен завод "Авионамс". В крайна сметка след няколко сложни парламентарни процедури и каскада от предложения за промени в Закона за експортния контрол на продукти - "битката" спечели Каракачанов и договорът с Беларус беше подписан. 

Су-25 е на въоръжения в България отдавна и точно заради това голяма част от 14-те ни самолета към момента не летят. Основната идея на ремонтирането им е ясна - да "спасяват положението”, докато започнат да пристигат новите F-16 от САЩ. Според много експерти обаче дори и тогава ще се наложи да ползваме, поне още няколко години, Су-25, защото в началото новите изтребители няма да могат да нанасят удари по наземни цели. Въоръжението за такава атака ще дойде малко по-късно, според договора с "Локхийд Мартин". 

От отговорите на Каракачанов се разбира и повече за състоянието на МиГ-овете ни. Оказа се, че една от руските машини стои без двигател, а представител на компанията-производител още не е идвал да уреди документите по предаването на мотора. Министерството очаква това да стане до 3 месеца. За последните 14 години, пише Каракачанов, България е платила 275 милиона лева без ДДС на "РСК-МИГ" за осигуряването на летателната годност на руските изтребители.

Това са и самолетите, които на практика охраняват българското небе. Идеята е те да бъдат заменени от вторият комплект от 8 самолета F-16, които ще поръча България.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате през лятото?