Макар да няма право на законодателна инициатива като извънпарламентарна формация, от Демократична България днес излязоха със свои предложения за изменения в Изборния кодекс. Оттам настояват в одита на машините за гласуване да участват и заинтересовани лица, да се сведе до минимум ръчното нанасяне на данни от машинния протокол в хартиения финален протокол на секцията, както и гласуването с бюлетина.

Както е известно, Изборният кодекс бе отворен за пореден път от ГЕРБ, като този път целта е да се разреши гласуването и с хартиена бюлетина, а не само с машина, както е записано в момента. Покрай това управляващите записаха и че одитът и сертифицирането на машините ще се извършва от държавната фирма "Информационно обслужване" и Държавна агенция "Електронно управление". Отговорността за самите устройства пък се прехвърля изцяло върху Централната избирателна комисия - което стана един от поводите председателката на комисията Стефка Стоева да подаде оставка.

Срещу тези текстове на управляващите се породиха брожения, в т.ч. за честността на одитния процес, когато той се прави от държавни органи. Затова сега от ДБ предлагат в него да могат да участват и: Министерски съвет, Народното събрание, партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирани за участие в изборите, български неправителствени организации, които са регистрирали повече от петдесет наблюдатели, както и Българска академия на науките. Условието за партиите и коалициите е да са получили поне 1% от действителните гласове на един от предходните два избора, без значение от техния вид.

"Ползите от машинното гласуване са в това, че то елиминира риска от грешки и манипулации при преброяването на хартиените бюлетини. При него липсват и недействителни гласове, които са все по-голям проблем. С оглед на това, и с оглед на голямата инвестиция в тях, следва възможността за гласуване и с хартиена бюлетина да бъде сведена до минимум. Изискванията на настоящия кодекс към потребителския интерфейс на машините за гласуване дават достатъчна гаранция за достъпност и възможност за упражняване на глас от страна на всички групи избиратели", посочват от ДБ.

Оттам предлагат още гласуването с хартиена бюлетина да не се допуска в секции, в които има функциониращи машини. Предвидено е машини да има в секциите с над 300 избиратели.

Ето и пълния текст на предложенията. Те обаче може да се реализират само ако някоя партия в парламента ги предложи.

Предстои Народното събрание да гласува промени в Изборния кодекс. На първо място, считаме за дълбоко погрешно да се променят изборните правила непосредствено преди избори. Това допълнително вреди на усещането за честност на изборите а оттам и на легитимността на изборния процес.

Един от основните проблеми за предстоящите избори ще бъде машинното гласуване – закупуването или наемането на достатъчно машини, тяхното разпределяне по секции, гарантирането на информационната сигурност и интегритета на данните и подготовката на секционните комисии за обработване на резултата от машинното гласуване.

От Демократична България заявяваме, че за да има честни избори с участието на машини за гласуване, трябва да бъдат изпълнени следните изисквания:

да се предостави възможност за одит на машините от заинтересовани страни и то преди да бъде направена поръчка за големи количества машини;

гласуването с хартиена бюлетина да не се допуска в секции, в които има функциониращи машини;

да се създаде процес (в рамките на процедурата по чл. 57, ал. 1, т. 29 от Изборния кодекс (ИК), при който не се изисква ръчно преписване и смятане на данни от машинния протокол в секционния протокол, което води до грешки, в т.ч. изцяло пропуснат преференциален вот;

да се въведе възможност (в рамките на процедурата по чл. 57, ал. 1, т. 29 от ИК) на случаен принцип да се сравняват машинните протоколи с хартиените разписки. 
За целта предлагаме следните изменения в Изборния кодекс:

§1. В чл. 213 се създават нови алинеи 4-8:

“(4) Електронната система се одитира от заинтересовани страни, като на всяка заинтересована страна се предоставя за срок не по-кратък от 5 дни и не по-дълъг от 15 дни:

един брой от използваните устройства;

цялата налична техническа документация;

изходният програмен код, ако такъв е наличен.

(5) Заинтересовани страни по ал. 4 са:

Министерският съвет;

Народното събрание;

партии, коалиции и инициативни комитети, регистрирани за участие в изборите;
български неправителствени организации, които са регистрирали повече от петдесет наблюдатели;
Българска академия на науките;

(6) При провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки за система за машинно гласуване, Централната избирателна комисия трябва да предвиди двустъпков процес на доставка, като на първата стъпка се доставят машини за одитиране, а след успешен одит – всички останали. 

(7) Организациите, които могат да заявят одитиране по ал. 6, са организациите по ал. 5, т. 1,2, 4 и 5, както и партии и коалиции, получили над 1% от действителните гласове на един от предходните два избора, без значение от техния вид. Срокът за одитиране е срокът по ал. 4.

(8) В случай че одитите покажат несъответствие на електронната система за машинно гласуване с принципите по чл. 3, Централната избирателна комисия провежда съответния избор единствено с хартиени бюлетини и прекратява обществената поръчка  за електронна система за машинно гласуване.”

§2. Чл.  206, ал. 1 се изменя така:

“Чл. 206. (1) В избирателната секция избирателят може да гласува:

с бюлетина за машинно гласуване, ако секцията е определена за машинно гласуване;

с хартиена бюлетина:

а) ако секцията не е определена за машинно гласуване;

б) при техническа неизправност на системата за машинно гласуване.”