Автопортрет на Константин Щъркелов от частна колекция влиза в изложбата „Самотникът скитник. 120 години от рождението на Константин Щъркелов“ на Софийска градска художествена галерия само двайсетина дни преди закриването ѝ, съобщи за „Площад Славейков” кураторът на изложбата Красимир Илиев.
Автопортретът от 1926 г. идва от колекцията на галериста Димитър Фицов. Работата на Константин Щъркелов в полето на портрета може да бъде проследена в цялото му творчество. От плахите моливни портретни скици в края на първото десетилетие на ХХ век до големите му живописни експерименти в жанра през 20-те години, когато критиката става особено остра в оценките си за недостатъците в неговата маслена портретна живопис. Това е причината Щъркелов повече да не показва подобни свои разработки в самостоятелните си изложби през следващите години. Именно от неговия творчески връх в изкуството на портрета, достигнат в средата на 20-те години, е и автопортретът му от 1926 г.
В него художникът е изобразил лицето си, прилично на посмъртна маска, „потопено“ във фона, с маслени бои върху платно, за да се превърне в единствения известен ни днес автопортрет на Щъркелов от периода. Макар и неподписан, приличен по-скоро на ескиз, той е важно свидетелство за творческия път на художника и мястото, което автопортретът заема в него.
Творбата с размери 50,5 х 36,5 см е поставена на статив в изложбеното пространство на Софийска градска художествена галерия до 1 ноември, когато ще приключи изложбата с творби на Константин Щъркелов. Това е най-дългата изложба на градската галерия досега, отбелязва кураторът. Подредена в средата на март, тя се радва на публика от средата на май заради коронавирусната криза, и ще продължи до 1 ноември – почти 6 месеца.
Междувременно са се появили колекционери, които са предложили да бъдат включени произведения на Щъркелов от техните колекции. Кураторите са избрали само две – автопортрета и „Изгубеното синигерче”, защото са особено важни за разбирането на творчеството на художника. Двете картини са показани на стативи в изложбеното пространство.
За съжаление, посочи Илиев, не всички произведения на Щъркелов са показани дори и като репродукции. Много от тях отдавна са изнесени от България или са при собственици, които може би не полагат особени грижи за опазването им. Екипът на галерията се е опитал да включи поне репродукции от творби на Щъркелов, които се намират в българските посолства в Ню Йорк, Пекин и Джакарта, но поради ниско качество на изпратените от дипломатите снимки идеята не се е реализирала.
Посещенията на изложбата също бележат рекорди за Градската галерия. За пръв път на галерията ѝ се налага да прави допечатки на каталог. Продадени са много повече от първоначално предвидените 1000 екземпляра на не особено ниската цена от 50 лв.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни