За последната година търговците на дребно по цял свят са загубили $ 128,51 млрд. (1,29% от продажбите) от кражби в магазините, присвоявания от служители, грешно осчетоводяване или измами от доставчици. Това показва докладът The Global Retail Theft Barometer 2014 на американската компания за производство на охранителна техника за магазини Checkpoint Systems.

От сумата $ 49,51 млрд. се дължат на кражби от клиенти в магазините, $ 36,54 млрд. са от кражби на служители, $ 26,35 млрд. - от грешки в счетоводството и $ 16,11 млрд. долара от измами при доставка.

Най-големи липси регистрират супермаркетите (2,65%), дрогериите (2,17%) и магазините за офис принадлежности (1,60). Причината е, че там се продават стоки в малки опаковки, които са на достъпни места и са лесни за укриване.

Какво се краде най-често? Стоки, които имат висока стойност при препродажба или могат да служат за лична употреба. Обикновено това са модни аксесоари, бижута, бельо, ръчни електрически уреди, батерии, мобилни аксесоари, смартфони, електронни игри, вина и спиртни напитки, бебешки храни, деликатеси, гримове, самобръсначки, парфюми и друга козметика.

Най-честият профил на крадеца е мъж, попадащ във възрастовата група 18-45 години. Във Финландия и Русия сериозна роля играят и крадците на възраст под 18 години - съответно в 30% и 23% от случаите.

Австрия е необичайна с това, че там над 50% от случаите на кражба се извършват от хора над 60 години.

В Европа най-големите загуби от кражби на клиенти са в супермаркетите и магазините за парфюмерия и козметика, докато в магазините за електроника и спортни стоки най-големият дял на липсите се дължи на недобросъвестни служители.

В доклада са разгледани поотделно 24 пазара, като най-малък е процентът на липси в Япония - 0,83% от продажбите, а най-голям - в Мексико, където достига 1,7 на сто.