На 4 януари софиянци се сблъскаха с нов проблем в градския транспорт - няма къде да се купи билетче, а контрольорите вече не продават. И това не им пречи да глобяват. Причината - старите машини за билети са демонтирани, а новата тикет система все още не работи.
Ден по-късно от столичния Център за градска мобилност обясниха, че причината за поредното й забавяне - този път до май месец - е фактът, че са липсвали данни за третата линия на метрото, която тръгна, също след поредица закъснения, през миналата 2020 г.
Сагата с тикет системата
За единна и автоматизирана модерна система за билети в столицата се говори от почти две десетилетия. През 2015 г. започна първата сериозна процедура и конкурс за разработването й, но той се забави, след като загубилите конкурса го обжалваха. Договорът с обединението "Си Ен Си-София тикетинг систем" за 73,2 млн. лв. без ДДС в крайна сметка бе подписан през 2018 г.
Преди местния вот през 2019 г. тикет системата бе един от най-силните козове в предизборната кампания на Йорданка Фандъкова. Тя активно рекламира модерната система, която ще позволи на гражданите да купуват с кредитна, дебитна карта или с телефона си билетче или карта в самото превозно средство. И обеща многократно тя да е готова до края на 2020 г. Това предвижда и договорът - системата да е готова за 2 години.
Друг важен елемент на тикет системата е, че тя трябваше да покрие всички видове транспорт - автобуси, тролеи, трамваи и метро. Старите устройства за билети, например, бяха монтирани само в електротранспорта.
Януари 2021-ва - системата не е готова, ще се забави
Софиянци са свикнали на постоянните отлагания и забавяния на всякакви проекти на Столична община. А в последната година световната пандемия от COVID-19 се превърна в прекрасно оправдание - макар и резонно за такива проекти, тъй като още от февруари 2020 г. доставките на електроника по целия свят в действителност бяха сериозно затруднени.
Но ЦГМ не се оправда с това - а вместо това обяви, че причината за забавянето е фактът, че в плановете не са включени станциите от най-новата, трета линия на метрото в града.
"Когато е правена документацията за обявяването на процедурата за тикет системата, не са били ясни детайлите за третия метродиаметър - входове, изходи, турникети", обясни Димитър Дилчев, настоящият шеф на Центъра за градска мобилност пред Клуб Z. "Не можете да очаквате целият този обект, третият метродиаметър, да бъде завършен в този срок."
Според него в момента няма сериозен проблем пред столичани - те могат да ползват браузър приложението на ЦГМ Mpass, да си купят абонаментна карта, или да отидат до поща или тотопункт и да се заредят с десет билета.
Но третият метродиаметър се прави от 2015 г. Не е ясно защо тогава не са били ясни входовете и изходите на метростанциите - нито защо договорът за тикет системата не е бил актуализиран по-рано. Важно е да се отбележи, че третата линия също бе отлагана на няколко пъти - първо без реални обяснения, последно заради пандемията. Според Дилчев процесът на актуализация на договора е почнал преди 8 месеца - когато той встъпва в длъжност.
Контрольорите вече глобяват, а шофьорите все още не продават билети
Заради пандемията в столичния градски транспорт имаше сериозни промени. Първо бе направено задължително пътуването с маска. После бе взето решение шофьорите да не продават повече билетчета - за да се намали шансът да се заразят.
Същевременно линиите запазиха почти изцяло графиците си, въпреки намалелия човекопоток - като идеята бе това да позволи на хората социална дистанция. Загубите за ЦГМ обаче бяха сериозни.
Като вид жест към столичани, от ЦГМ решиха и контрольорите да вземат тази роля - да продават билети, вместо да глобяват. Така в продължение на месеци всеки можеше да се качи в автобус, тролей или трамвай без билетче.
Старите апарати за билети, които според ЦГМ така или иначе не са били популярни - тези, които работеха в тролеи и трамваи - пък бяха демонтирани, за да може на тяхно място да се разположи новата система.
Сега обаче се оказа, че случайният пътник няма вариант от къде са си купи лесно билет - трябва да се разходи до пощата или тотопункта, или да разчита, че на неговата спирка може да има будка за билетчета на ЦГМ. А в превозното средство го чакат контрольори, които вече глобяват.
"Искам да помоля софиянци за търпение, за разбиране. Ако пътувате редовно, закупете си абонаментна карта. Пътуването в градския транспорт е малко по-различно, трябва да имате подготвена маска, макар и трудно, и тежко", коментира Димитър Дилчев.
Той разясни, че решението контрольорите отново да глобяват, въпреки закъснението на тикет системата, е на ЦГМ - и е било одобрено от зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев.
"Нека не се оправдаваме и да не търсим начин да пътуваме нередовно", призова Дилчев.
Какво следва?
Забавянията в големи обществени проекти не са нещо нечувано, а в България са буквално ежедневие. Не е ясно защо обаче Столична община редовно решава да обяви забавянето, след като е минал обещания срок - и то с абсурдни оправдания. От ЦГМ със сигурност са знаели, че тикет системата няма да е готова през декември, но решиха да го съобщят в последния момент, дни преди столичани да разберат, че няма откъде да купуват билети и ще бъдат глобявани.
В момента софиянци могат да си купят абонаментна карта, или да пробват браузър-приложението Mpass за еднодневна карта - макар читатели на Клуб Z да ни информират, че то не работи добре и постоянно дава грешки в последните дни.
Налице е реакция и от страна на опозицията в Столичния общински съвет. Първи реагираха от гражданското сдружение "Спаси София", които имат и независим общински съветник - Борис Бонев. Той обяви, че иска официално обяснение от Дилчев за ситуацията.
"Цeлият тoзи хaoc издaвa иcтинcкoтo лицe и възмoжнocти нa aмaтьoритe, кoитo упрaвлявaт Coфия. Cлeд прoфукaни пoчти 100 млн. лв. - дocтaтъчнo пaри зa зaкупувaнeтo нa 200 нoви aвтoбуca, тикeт cиcтeмa нямa. Нe e яcнo и дaли тaкcувaнeтo щe e нa врeмe или нa рaзcтoяниe, нитo пък зaщo нe ca прeдвидeни aвтoмaти пo ключoвитe cпирки и в прeвoзнитe cрeдcтвa. Нямa и eднo извинeниe и oбяcнeниe oт Йoрдaнкa Фaндъкoвa, зaщo зa пoрeдeн път ce cтигнa дo зaдънeнa улицa, нитo пък ce знae кoгa и кaк щe прoрaбoти cиcтeмaтa", пиша те във Фейсбук.
От "Демократична България" пък поискаха до тръгването на тикет системата да се възстанови продаването на билети от контрольорите.
"ЦГМ в едномесечен срок да организира представяне на системата пред общинските съветници, за да може да бъде взето информирано решение за начина на тарифиране, когато има готовност системата да заработи", призоваха те.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни