Задочната престрелка между правителството и президентската институция на тема кой какво е свършив в обществената поръчка за джипове за МВР, която ОЛАФ посочи като съмнителна, а спецпрокуратурата обяви разследване на „търговия с влияние“ по адрес на служебния вътрешен министър през 2017-а и съветник на президента Румен Радев - Пламен Узунов, продължава.
След като сутринта премиерът Бойко Борисов се обърна към президентската институция с думите “Крадецът вика: Дръжте крадеца“ - заради изявление от вчера с твърдение, че търгът е започнат по времето на ГЕРБ, от „Дондуков“ 2 излязоха с нова позиция - „в отговор на въпроси от страна на медиите“. Оттам припомнят на Борисов, че той лично участва в тържествена церемония на 7 октомври 2018 г., на която въпросните спорно поръчани 290 автомобила Great Wall са връчени на областните дирекции на МВР.
„Паметта на министър-председателя очевидно се нуждае от освежаване, след като на 7 октомври 2018 г. от мястото на събитието се хвали пред медии с усвоените от правителството му средства и доставените автомобили, а днес няма спомен за обществената поръчка, договорена от подчинената му администрация“, пише в съобщението от прессекретариата на държавния глава.
По-рано и вътрешният министър Христо Терзийски обясни - по време на свой „доклад“ пред Борисов на заседанието на Министерския съвет, че нито едно от Борисовите правителства няма общо в въпросния търг.
Документите по поръчката показват, че тя официално е стартирана, а изпълнител е избран по време на служебния кабинет през 2017 г., но и част от подготовката, и подписването на договора са се случили във време, в което на власт е ГЕРБ, начело с Борисов. Според управляващата партия обаче проблемът е в промяната на параметрите на търга преди официалното му обявяване - вместо „висопроходими“, търсените автомобили станали „с повишена проходимост“, имало и промяна в тежестта на предлаганата цена и техническите характеристики при оценяването на кандидатите в търга. Тези промени пък били в разрез с подписаното с ЕК споразумение за финансиране по линия на помощта за справяне с миграцията.
Договорът, подписан през 2018 г., обаче не можело да не бъде подписан, защото преди това изборът на изпълнител - „Българска автомобилна индустрия“, е бил потвърден от КЗК и от Върховния административен съд след жалби от отпаднали кандидати.
„Президентската институция отново призовава за пълно осветляване не само на този случай, но и за проверка на изразходваните милиарди левове през последните години, включително в случаите, когато обществени поръчки не се провеждат изобщо и преустановява да взима отношение към този изкуствено раздухван в медиите сценарий“, заявяват още от администрацията на Румен Радев.
С оглед на събитията в последните дни - очевидно следва продължение.
Самият доклад на ОЛАФ, с който се съобщава, че се иска 100% финансова корекция за еврофинансирането на покупката и се съветва родната прокуратура да провери за длъжностни престъпления, не е публичен.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни