Столичният общински съвет одобри на днешното заседания нова Система за централизирано електронно класиране на първолаците в столицата.

В нея се определят редът и условията за прием в 1-ви клас, като водещ критерий е близостта на училището до постоянния или настоящия адрес на детето.

Системата разделя децата на три групи:

  • деца с постоянен или настоящ адрес, които не са променяни в последните 3 години преди датата на класиране. И още - деца, чиито братя или сестри до 12-годишна възраст са ученици в същото училище, независимо от адреса.
  • деца с постоянен или настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 година, чиито постоянен или настоящ адрес е променен в периода през последните от 1 до 3 години преди датата на класиране.
  • деца с постоянен или настоящ адрес в прилежащия район на училището, които не са променяни в последната 1 година преди датата на класирането.

От БСП в лицето на Калоян Паргов искаха да променят критерия за разпределение на учениците във версия, която според левицата е "по-балансирана и справедлива".

"Считам, че София е една голяма агломерация, която ще се съгласите с мен, която се състои от 24 района, от 32 села, с множество квартали, на територията на която са разположени различни училища. С оглед по-доброто функциониране на тази система ви предлагам да прецизираме този критерий от брой ученици в населено място, на брой ученици в съответния район", обясни Паргов.

Според него това ще избегне струпванията на ученици и "подозренията за различни нелицеприятни практики в подреждането". Паргов все пак оцени системата като стъпка в правилната посока, но подчерта, че дали тя ще отстрани проблемите - "предстои да видим".

Предложението на Паргов бе подкрепено почти изцяло от опозицията, но бе отхвърлено от управляващите.

Вчера Столична община представи и ъпгрейд на системата за записване в детски градини, която вече може да записва и първолаци. Според тях това ще спести време, усилия и събиране на документи на родителите. Процедурата ще може да се извършва изцяло онлайн, в тестването на системата участват доброволци-родители и остава възможността за записване в самото училище.