Най-много пари за медийно отразяване на предизборната кампания е похарчила коалицията Воля-НФСБ. Това показва изследване на Отворен парламент.

Коалицията е изразходвала 1 115 148 лв. Формацията продължава да насочва своите средства основно към големите телевизии – Нова ТВ, БТВ и БНТ.

Воля-НФСБ поставят своеобразен рекорд. Дори и разточителните медийни кампании на Николай Бареков през 2014-та година вече отстъпват пред разходите направени от морската коалиция. Още повече, че до изборите остават още 10 дни, в които средствата за медии ще се увеличават.

След тях по разходи за медийна кампания се нареждат ГЕРБ-СДС с 503 392 лв. От началото на кампанията те са ориентирани към онлайн и печатни медии, но в този период вече има и средства насочени към телевизиите.

Трети по разходи са ВМРО-БНД с 492 001 лв., като основната им част е насочена за телевизионно излъчване.

На четвърто място е формацията на Цветан Цветанов – Републиканци за България, която е похарчила 409 996 лв. 

От подписаните договори изглежда, че коалицията с втора по численост парламентарна група – БСП за България, провежда по-скромна медийна кампания. До вчера формацията е вложила едва 202 660 лв. От левицата залагат на БНТ и партийната си телевизия БСТВ.

Най-много средства към 24 март са привлекли трите водещи телевизии в страната: Нова ТВ - 677 116 лв., БТВ - 609 853 лв. и БНТ - 467 443 лв.

С БНТ договори са сключили значително по-голям брой формации, обяснение за което може да се дължи и на сравнително по-ниските цени за отразяване на телевизията, които се определени с постановление на Министерски съвет. Така БНТ има договори с 13 формации, докато бТВ и Нова ТВ – с по 4.

Телевизия Евроком се нарежда на четвърто място по привлечени средства – 437 611 лв. Продължава и практиката тази медия да сключва и безвъзмездни договори с участниците в кампанията. Към 24-и март има 9 такива споразумения със следните участници в кампанията: коалиция Ние, Гражданите, коалиция БСП за БЪЛГАРИЯ, партия Възраждане, партия АБВ, коалиция "Демократична България", коалиция Движение ЗАЕДНО за промяна, партия Движение на непартийните кандидати, партия Правото и партия Общество за нова България.

Какви са услугите, за които се сключват тези безвъзмездни договори, и каква е тяхната стойност, не може да стане ясно от публикуваната информация

Безвъзмезден договор за отразяване с политическа партия Атака пък е сключила партийната им телевизия Алфа. Това е и единственият договор на телевизията към 24 март. Останалите партийни телевизии са сключили възмездни договори с политическите формации, с които са свързани – това са БСТВ и БСП за България, Скат и Воля-НФСБ, 7/8 ТВ и Има такъв народ.

Двадесет дни след старта на кампанията, участниците в нея похарчиха рекордно много средства за медийно отразяване – 3 518 725 лв. без ДДС. Това е общата стойност на сключените към 24 март договори  между политическите субекти и медиите, включени в нашия мониторинг. Той обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

До този етап на кампанията само 3 от мониторираните 40 медии не са публикували сключени договори – това са вестниците Монитор и Телеграф и сайтът BGnes.com.

За първи път в предизборна кампания наблюдаваме публикуването на договори от толкова много медийни доставчици. Впечатление прави, че сумата отделена от участниците в тази кампания за медийно отразяване в първите 20 дни е значително по-голяма от наблюдаваните кампании за предходни парламентарни избори. Така например за същия период през 2017 г. участниците са разходвали 2 429 846 лв (без ДДС). 

Значителна е вероятността средствата да продължават да нарастват, особено с оглед на ограничените възможности за провеждане на кампания на терен и наложените здравни мерки в сила до края на месеца.