Речено - сторено: в първото си заседание след парламентарните избори и малко преди да излезе в оставка, кабинетът "Борисов 3" одобри искането на концесионера на летище София за отлагане на пращанията на концесионни такси за 10 години.
Още вчера от БСП и от "Демократична България" - поотделно - обявиха, че решението е планирано за днес, въпреки че не фигурираше в изпратения до медиите публичен дневен ред на Министерския съвет. Лидерката на левицата призова опозицията да се обедини срещу тези действия на властта.
От ДБ и снощи, и днес в живо предаване на съпредседателя Христо Иванов и Иво Мирчев, обявиха, че ще сезират Европейската комисия, Комисията за защита на конкуренцията и Сметната палата - за проверки на въпросната концесия и взетите около нея решения. Нищо от това не възпрепятства правителствения план по темата.
"Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно, още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 милиона лева, които са предвидени в приходната част на бюджета".
Така започва обяснението на транспортния министър Росен Желязков за предприетите от правителството действия по отношение на "Соф Кънект", цитиран от пресслужбата на Министерския съвет.
Желязков беше категоричен, че няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата.
„Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, заяви министърът като напомня, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия. Наред с това има потвърдена готовност за финансиране на проекта от 8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това“, добави. По думите му при подобно развитие, държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото ни летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави.
Желязков изтъква още, че в момента авиационният сектор е изключително силно и тежко засегнат от пандемията. „Без концесионер рискът от управлението и експлоатацията ще остане в лицето на държавния летищен оператор“, заяви Желязков и добави, че само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева. „Всички държави членки на ЕС предприеха необходимите възможни мерки, за да подпомогнат своите авиационни индустрии“, припомни транспортният министър.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни