Министерството на вътрешните работи няма да спази задължението си по закон от утре, 2 август, да започне да издава паспорти с валидност 10 години и няма данни  кога е възможно това да се случи. Това става ясно от отговори на МВР на въпроси на “Клуб Z”.

Причината - не е приключила обществената поръчка за новата технология за производство на паспортите и по нея се чака произнасяне на Съда на Европейския съюз в Люксембург. 

“В изпълнение на задължението за осигуряване на техническа възможност за реално издаване на паспорти с 10-годишна валидност, тази дейност е включена в предмета на обществена поръчка „Проектиране, изграждане и управление на Система за издаване на български лични документи", открита на 18.08.2018 г., като към настоящия момент процедурата по възлагането й все още не е приключила и няма сключен договор за изпълнение на поръчката.  Образувано е производство по обжалване на решението на КЗК пред Върховния административен съд, което към настоящия момент е спряно с определение от 10.11.2020 г. на съда и е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз”, съобщават от пресцентъра на МВР.

Предвид спирането на производството по обжалване и отправеното преюдициално запитване, Министерството на вътрешните работи  не може да се ангажира с прогноза кога ще е налице техническата възможност за реалното издаване на паспортите с 10-годишна валидност. Затова и дори още не е определен размерът на таксата за издаване на паспорти с 10-годишна валидност.

Веднъж вече бе отложено стартирането на новите паспорти

Първоначално Законът за българските документи за самоличност предвиждаше издаването на 10-годишни паспорти да започне на 1 януари 2021 г., но два месеца след изтичането на срока тогавашният зам. вътрешен министър Милко Бернер пред парламентарна комисия признава, че МВР няма готовност и не може да се ангажира със срок кога българските граждани ще могат да си вадят документ за пътуване със срок не 5 години, както сега, а 10 години. 

Тогава по предложение на МВР парламентът измести срока на 2 автуст т.г.

Новите документи биха облекчили гражданите особено в чужбина

Новите паспорти с валидност 10 години ще облекчат гражданите, тъй като те задължително трябва да посетят структурите на МВР в страната или консулските служби зад граница, за да бъде самоличността им проверена. Въвеждането им би облекчило особено сънародниците ни в чужбина, които понякога трябва да пътуват хиляди километри до най-близкото ни консулство. В Южна Америка например документи се издават само в Аржентина и Бразилия, в Африка  - в Република Южна Африка и в Нигерия (извън страните от Северна Африка), а Южна Азия се покрива също само от два консулски поста. При изтекли документи в тези региона решението е издаване на документ за прибиране в родината от някое от консулствата на държава-членка на Европейския съюз, но това е свързано с много разходи и чакане.

За 10-годишните паспорти бе нужна обществена поръчка, защото трябва да се промени технологията на производство на поспортите, за да може страницата със снимка и машинно четими данни да издържи двойно повече прочитания през четците на граничните власти. За целта например в Германия от 2017 година при новите 10-годишни паспорти тази страница вече се произвежда не от хартия, а от поликарбонат. 

Електронният подпис в личните карти все още е мечта

От 1 октомври 2020 г. в личните карти трябваше да има и чип с електронна идентичност - т.нар. електронен подпис, с който да се спести на гражданите разкарването по гишета и те да ползват електронното правителство - да си вадят и подават различни документи онлайн от домашния компютър. 

По информация на “Клуб Z” МВР и Държавната агенция “Електронно управление” още не са уточнили помежду си кое от двете ведомства ще отговаря за издаването на чиповете с електронна идентичност в личните карти. 

Заявяваме документи онлайн, но ги получаваме лично

Към момента единственото облекчение за гражданите е да заявяват нови лични документи онлайн, но трябва да отидат да ги получат лично. Условието е обаче да не са минали 59 месеца от ваденето на последен документ, иначе се налага да се вземат наново биометрични данни.

МВнР въведе тази година възможност за българите в чужбина да подават документи по интернет и дори да заплащат таксите. За целта не е нужен електронен подпис, но поради тази особеност хората трябва да попълват голям обем данни за себе си и родителите си и при най-малкото несъвпадение, системата отказва издаване на нов документ. Над половината от заявленията все още се отхвърлят. А служителите в МВнР се натъкват и на редица куриози, особено при качването на актуална снимка - наскоро един кандидат е изпратил своя фотография гол до кръста, а дама решила да се снима за паспорт с чаша бяло вино.

За гражданите в страната МВР позволява подаване на документи онлайн единствено с квалифициран електронен подпис. Той обаче може и да е облачен - тоест не е необходимо да посещавате фирма за удостоверителни услуги и да получите носител с подписа, например флашка, а може да си направите такъв за минути през смартфона и пак от телефона да подпишете заявлението за лична карта.