Докато следва „Право“ в СУ „Св. Климент Охридски“, Любомир Попйорданов навлиза в средите на алпинистите и завързва приятелства, част от които поддържа и до днес. През 1981 г. той кани Христо Проданов, ръководителя на българската експедиция за изкачване на вр. Лхотце (8501 м), да говори в Юридическия факултет. Три години по-късно Проданов става първият българин, изкачил Еверест, но загива при слизането. Впоследствие Любомир прочита книгата „Мечта отвъд долините“ на алпиниста Людмил Янков, която той описва като „най-хубавото нещо, писано на български език за планина“.

Любомир се запознава с Людмил Янков през 1987 г. Двамата не са близки, но се засичат в района на вр. Мальовица през април 1988 г. и разговарят дълго в деня, преди снежната Рила да прибере Янков при себе си завинаги.

Отпечатъкът, който Янков оставя в съзнанието му, подтиква Любомир да обвърже второто си бизнес начинание с личността на легендарния алпинист и писател. Така през 1997 г., в период на инфлация, недоимък и политически сътресения, в центъра на столицата отваря врати магазинът за алпийска и туристическа екипировка „Стената“., чието име е вдъхновено от едноименната творба на алпиниста.

С мисъл за качеството

Любомир започва да продава алпийска и туристическа екипировка пет години преди отварянето на „Стената“. Първият „магазин“ е в апартамента, в който той живее със съпругата и децата си. В същия апартамент се помещава офисът на туроператора „Одисея-ин“, който Любомир и още петима катерачи от дружество „Еделвайс“ създават през 1990 г., за да популяризират България като дестинация за алтернативен и приключенски туризъм.

Посоката на развитие на „Стената“ като устойчив и отговорен бизнес изкристализира преди две десетилетия.

 „През 2000 г. една американска консултантка ни каза: „Трябва да изберете дали ще предлагате качество или просто ще присъствате на пазара, казва собственикът на „Стената“ и „Одисея-ин“. - По-рано се случваше да взимаме екипировка, която не е оригинална. Преди 20 години се продаваха ментета на известни компании. Тогава решихме, че повече това нещо [няма да] го правим, и видяхме, че има пазар за качество. Във всички области, които развиваме, качеството е било първото нещо – не да продадем непременно, а да го направим по начин, който да отговаря максимално на нашите разбирания как трябва да се направи. Не трябва да лъжем клиентите, трябва да възпитаваме това разбиране, че качеството няма алтернатива. То е свързано и с това как потребяваме ресурсите на планетата. Ние сме отказвали да работим с фирми, които считаме, че не работят добре с местните общности, не правим пътувания, които не са щадящи към природата. Правим бизнес, но за нас това не е единствената цел. Българският пазар, въпреки че е чувствителен към цените, също така е чувствителен към отношението.“ 

Днес „Стената“ има два обекта – на ул. „Братя Миладинови“ №5 (в непосредствена близост до 91-ва Немска гимназия) и в търговски и бизнес център Metro City в кв. „Младост“. 

Любомир Попйорданов (вляво) заедно с двама други любители на планината.

Там любителите на планините и неутъпканите пътеки могат да се сдобият с екипировка и оборудване на водещи брандове – от планинско облекло и лавинни уреди на Ortovox през туристически и високопланински обувки на Garmont, раници на Deuter и слънчеви очила на Julbo до планински въжета на Edelrid.

„За нас клиентите са важни не просто като хора, които ни купуват екипировката, а като хора, които имат същите интереси, потребности, нагласи към планината“, казва Любомир, който през 2006 г. отваря и магазин само за екипировка на компанията „Патагония“, превърнала се в емблема на симбиозата между бизнес и грижа за природата, но той устоява само две години. „От време на време спирам хората, които срещам в планината и които носят наша екипировка, и ги питам как се чувстват с нея. Славата на нашия магазин е, че е по-скъп. [Но] нашите цени са защитени. Ние не вдигаме цените, [за да ги свалим после] с 50%“.

„Стената“ поддържа и онлайн магазин, който изиграва жизненоважна роля в условията на коронапандемията. В контекста на мерките за ограничаване разпространението на вируса магазинът в „Младост“ дълго време остава затворен, тъй като се намира в търговски център. В началото Любомир, който е и съучредител и председател на Асоциация „Планини и хора“ и съосновател и бивш председател на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ), е притеснен за бизнеса, защото си дава сметка, че купуването на туристическа екипировка не е от първа необходимост, особено във време на икономическа несигурност.

Реалността се оказва малко по-различна. Принудителният престой у дома усилва желанието на хората да спортуват, да откриват нови места и да се срещат с представители на различни общности, а ограничените възможности за пътуване в чужбина изострят интереса им към местната природа. С парите, които спестяват от неосъществените си пътувания зад граница, част от тях си купуват нова екипировка. Любомир и екипът му се отказват от намерението си да отворят трети магазин, защото преценяват, че ще е по-ефективно да увеличат бюджета за маркетинг и подобряване на онлайн присъствието на „Стената“. Тези фактори позволяват на фирмата не само да се съхрани през трудната 2020 г., но и да увеличи оборота си с 10%.

За планините и хората

Когато създават „Одисея-ин“, Любомир и съдружниците му са наясно, че за да могат да развиват бизнес, първо трябва да изградят подходяща среда и култура. Затова едно от перата на компанията е издаването на брошури и книги – „будителска и просветителска дейност“, както казва Любомир, чрез която да се повиши информираността на хората за планината и възможностите за алтернативен и приключенски туризъм у нас.

През годините компанията издава книги като „Цената на мечтата. Проза. Стихове. Дневници“, „Мечта отвъд долините. Гранитна вода. Стената“ и „Върхове и хора“ на Людмил Янков и „Планините отблизо: наръчник на планинския водач и добрия планинар“. Отделно като съдружник в „Екстрийм медия“ Любомир допринася и за издаването на сп. „360°“ и на излезлия под негова редакция гид „България. Приключенски туризъм“ (2021).

„Първите ни клиенти през 1990 г. бяха французи – платиха една много висока цена и сега са едни от най-добрите ни семейни приятели и се виждаме често. Останаха щастливи, защото търсеха нещо автентично и защото смисълът на този туризъм не е в това дали са правилно подредени чашите и вилиците. Става дума за изживяване и за среща с други хора“, казва Любомир.

„Стената“ се явява един от инструментите в концепцията на „Одисея-ин“ за развитие на по-природощадящ туризъм.

„Има много други хубави магазини с много други хубави марки, но това, което отличава „Стената“, е, че [магазинът] винаги е стоял зад опазването на околната среда“, подчертава Любомир, като уточнява, че от 2017 г. магазинът оперира като самостоятелно дружество под името „Стената 1997“.

Отвъд търговската си дейност „Стената“ организира две големи ежегодни събития.

Едното е Дни на предизвикателствата“ – фестивал, в който участват алпинисти, ултрамаратонци, парапланеристи, изследователи и други приключенци от България и света. Програмата на фестивала, чието 16-о издание предстои през есента, включва и прожекции на филми за екстремни спортове и занимания на открито. 

Другото събитие, организирано от „Стената“, е състезанието по трейл бягане и колоездене „Байк и Рън за Чепън“. Целта на състезанието, което „Стената“ организира в партньорство с община Драгоман и Сдружение за дива природа „Балкани“, е да промотира туризма в района на Драгоманското блато и спортуването сред природата. През 2020 г. състезанието се провежда под надслов „Адреналин с кауза“ и събира 3200 лв. за възстановяване щетите от големия пожар в блатото през януари същата година. За акцията си „Стената“ е отличена с приз „Малък бизнес с голямо сърце“ в инициативата „Героите“ на платформата за доброволчество TimeHeroes.org. „Байк и Рън за Чепън 2021“ ще се проведе под същия надслов през октомври тази година, като този път организаторите ще дарят по 5 лв. от всяка такса за участие в подкрепа на кампанията „Да съхраним вековните дървета на България“.

„Идеята на всичко, което сме се правили, е било да обхванем всички страни на бизнеса, свързан с планина, и развитието на планинарството и на културата за ходене на планина. Ние си давахме сметка, че за да развиваме приключенски туризъм с планински водачи – това е професия, която ние (Асоциация „Планини и хора“ – бел. ред.) създадохме, – за да продаваме съвременна екипировка, трябва да се създаде планинарска култура. Тези работи са свързани. Ние подкрепяме нещата, които ни харесват, и при нас работят хора, които харесват това, което правим. Аз съм собственикът на „Стената“, но това е проект на нашите служители. Ние сме точни към тях и те го оценяват. Не мисля, че сме най-добрият работодател от гледище на заплата, но мисля, че сме от най-коректните. За мен най-важното е хората, с които работим, да са щастливи, че работят за нас – само тогава те могат да дават максимума от себе си.“

Любомир с част от екипа на „Стената“.

 

Олинклузив от зареждащи преживявания

За разлика от „Стената“, „Одисея-ин“ понася много тежък удар през годината, минала под знака на COVID-19, тъй като притокът на чуждестранни туристи и възможностите за групов туризъм намаляват драстично. Въпреки че се налага да освободи целия екип поради липсата на работа, Любомир смята, че агенцията все още има бъдеще – защото пандемията рано или късно ще отмине, но и защото България има много какво да предложи на любителите на катеренето, бягането, колоезденето, рафтинга и пешеходния туризъм, както и на търсещите вълнуващи срещи с живеещите в неурбанизираните райони на страната.

„България е страна, която все още има страшно много възможности. Дори в момента можеш да започнеш от нулата. Въпросът е дали хората имат вярата в себе си и дали имат идеи, в които дълбоко вярват. Икономическият успех идва след това, не преди това, и изобщо не трябва да е цел. За мен планината е източник на вдъхновение и място, в което съм търсил усамотение и съм се зареждал емоционално – не само от срещата с планината, но и от хората, с които съм бил в планината. Планината – това са и хората в планината“, казва Любомир и допълва, че гостоприемството ще става все по-ценен актив за заетите в туристическия бранш, както според него показват пълните през последната година къщи за гости, стопанисвани от хора, които умеят да посрещат гости.

Собственикът на „Стената“ споделя, че в момента пред него стои приоритетната задача да намери правилните хора, които да поемат управлението на бизнеса. 

„Въпросът не е да продадем компаниите, за да се освободим, а да намерим екип, който да продължи бизнеса. Има различни варианти, обаче досега не виждаме нито един, при който да сме сигурни, че всичко, което сме направили, ще продължи да се развива.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).