Може ли президентът да бави връчването на мандат за съставяне на правителство докато бъде приета актуализацията на бюджета?

Този въпрос стана актуален, след като Румен Радев обвърза даването на мандат именно с тази атуализация.

Ето какво е записано в Конституцията:

Чл. 99.

(1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.

(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.

(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.

(4) Когато проучвателният мандат е приключил успешно, президентът предлага на Народното събрание да избере кандидата за министър-председател.

(5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът назначава служебно правителство, разпуска Народното събрание и насрочва нови избори в срока по чл. 64, ал. 3. Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.

От текста на основния закон става ясно, че няма срок, в който президентът да връчи втория мандат. Ако се стигне до трети мандат обаче той трябва да бъде връчен "в срока по предходната алинея", т.е. 7-дневен срок.