Една жена се изправи днес с разстрелващи въпроси към началниците на загиналия си съпруг, пилотът на МиГ-29 Валентин Терзиев.
Димитрина Попова поиска да чуе отговорите им и чест прави на министъра на отбраната Георги Панайотов, че ѝ даде тази възможност. Освен министъра, на извънредния брифинг бяха и отговаряха началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба „Военна полиция“ бригаден генерал Ивайло Сотиров, ген. Русев, командир на 3-та авиационна база „Граф Игнатиево“ и полк. Василев, който е присъствал на разчитането на черната кутия в Русия и е ръководител на екипа, изготвил доклада.
„Ние си свършихме работата, но подп. Валентин Терзиев не може да бъде върнат към живите. Той загина при изпълнение на служебния си дълг при успешно изпълнена бойна задача. Не съм го познавал лично приживе. Той беше един български офицер – способен, достоен, патриот. Един силен и много добър човек. Искрени съболезнования към близките, защото е изключително тежко да загубиш човек като Вальо Терзиев, а той е съпруг, баща, син и брат. Светла му памет“, заяви в началото министър Панайотов.
После започнаха въпросите на Димитрина Попова, които извадиха на бял свят доста факти от състоянието на Българската армия. Но от много въпроси и отговори стана ясно, че подп. Терзиев никога не е изпълнявал нощен полет и стрелба по подвижна мишена. Че падайки под 2000 м сам е преценил, че може да порази мишената и не се е отказал от изпълнението на задачата, каквото право по устав е имал. Не стана ясно защо ръководителят на полета не му е забранил да продължи изпълнението на задачата, въпреки че очевидно изтребителят е губел височина. Името на "отговорния фактор" не бе оповестено заради следствената тайна. Терзиев е получил разрешение за стрелба на 1500 м при определен минимум 2000 м.
Каква означава загуба на пространствена ориентация, попита Попова полк. Василев. Според него до последната секунда преди падането на самолета пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея. По думите му, разследването е водено в четири посоки: организацията на летателната дейност, самия полет, състоянието на авиационната техника и физиологичното и медицинското състояние на пилота. Полк. Василев твърди, че не са открити нарушения, които да са пряко допринесли за настъпването на катастрофата.
Стана ясно, че в хода на разследването се гледат всички документи - подготовка, нальот, протичане на полета, подготовка.
"Къде са тези документи, г-н министър?", попита вдовицата.
Нормативната база е във ВВС. За учението – в прокуратурата, беше отговорът.
След поразяването на целта пилотът е трябвало да визуализира, но при разчитането на данните става ясно, че носът на самолета е бил на повърхността, той е трябвало да повдигне носа, но е нямал пространствена ориентация и не го е направил. А ръководителят на полета защо не го е спрял, пита пак Попова.- Той указва мишената. Пилотът вземал решението да изпълни ли задачата.
Попова попита дали може да има достъп до документацията по делото, което вече е получил депутатът Христо Гаджев от ГЕРБ. Те са народни избраници. Това, което им предоставихме са прокурорска проверка и квалифицирана информация, обясни Панайотов.
"Кога е станала аварийната ситуацията и защо не е отменена операцията?", попита също Попова.
"До поразяването на целта е нямало грешка. Няма да кажа кой е ръководител на учението. Забранено е. Има неправилна преценка от групата за наземно насочване. И тук няма да съобщаваме имена. След като мишената е започнала да пада, има неправилна преценка – възможно е, но не и невъзможно за пилота да излезе от ситуацията. Групата и пилотът са можели да решат."
Ген. Русев отговори на Попова, че той е издал заповедта кой да участва в учението:
"Терзиев лети на МиГ-29 от 2015-а. Той е изстрелял 5 ракети, нивото му позволяваше да стреля по парашутна мишена. Два часа по-рано майор Митев изпълни задачата. Аз лично щях, падайки под 3000 м, да се откажа и да се върна в базата. Ръководителят на полета показва само мишената, всичко друго решава пилотът."
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни