Представете си следната ситуация. Завършвате висшето си образование по специалността, която ви е била най-много на сърце, при това в град, който е един от световните центрове на съответната индустрия. Преминавате от теорията към практиката и навлизате в бизнеса, опознавате го отвътре, придобивате полезни знания и умения, натрупвате контакти – все предпоставки за вълнуваща и доходоносна кариера.
Килимът е постлан, но докато крачите по него, започвате да забелязвате явления, които вгорчават сладостта от първия ви досег до този свят. В главата ви се загнездват съмнения и притеснения. Появяват се въпроси, които плачат за отговори. Имате две възможности: или се примирявате, или търсите начини да промените това, което не ви харесва – като се преместите в друга компания (ако е наложително, в друг сектор) или като създадете нещо, което да съответства на принципите и стремежите ви.
Катя Енчева и Силвия Станкова избират втория вариант. През август 2019 г., докато все още живеят в Лондон, те регистрират фирма в България за производство на облекла. Две години по-късно, вече обратно на родна земя, те се опитват да превърнат „Ламя“ (Lamya) в работещ бизнес за производство на стилни и мултифункционални дамски дрехи, които позволяват на дамите да се грижат и за здравето си, и за околната среда.
Потапяне в модната индустрия
Катя и Силвия се запознават като осмокласнички в Профилирана гимназия за романски езици „Г.С. Раковски“ в родния им Бургас. Завързват силно приятелство, споено от общия им интерес към изкуството и модата.
„Винаги съм искала да изляза в чужбина, да видя как е, затова отидох в Лондон веднага след гимназията. Силвия остана в София една година. Като почнахме да си сверяваме кой какво учи, по какво работи, аз малко я издърпах към Лондон“, разказва Катя, която завършва „Мода“ в Middlesex University.
Двете приятелки надграждат творчески ориентираното си образование с магистратури с бизнес насоченост: Катя в University of Arts, Силвия – в University of Westminster. Отново в Лондон двете правят и първите си стъпки в модата. Катя работи в сферата на дизайна и продукцията за имена като Erdem и Victoria Beckham, а Силвия създава концептуални дизайни за различни брандове и популярни личности.
Дойдеше ли Лондонската седмица на модата, почти не се прибирах вкъщи и не се виждах с никого, споделя Катя. Като пример за по-малко бляскавата част на този лъскав бизнес тя посочва, че веднъж преди шоуто изкарала над денонощие и половина, без да мигне.
Във времето Катя и Силвия натрупват още впечатления за по-нелицеприятните страни на модната индустрия. Четат и какво се случва в сектора в световен мащаб – изхвърляне на големи количества остатъчни платове, свръхпроизводство на дрехи, използване на евтини синтетични материали и евтина работна ръка, лоши условия на труд...
„Примерно в Индия преди няколко години се срути една фабрика, която шие за много компании, и някак си това те жегва. Като си в тази индустрия, в един момент започваш да мислиш: „Аз не искам да съм част от това, искам да го подобря“, казва Силвия.
Проблемите като възможност за креативност
Вместо да напуснат света на модата, Катя и Силвия преценяват, че е по-добре да опитат да допринесат поне с мъничко за неговото подобряване.
През лятото на 2019 г., докато все още са в ролята на наемни служители, те си регистрират фирма в България. Всъщност обаче семенцата на „Ламя“ са посети години по-рано. Когато идва време за дипломния ѝ проект, Катя решава, че ще изработи своя мини колекция не от нови платове, а от стари килимчета и черги от чеиза, който неин роднина е получил преди години. С негово позволение тя ги използва за изработването на якета.
Носталгията към родното, породена от живота зад граница, подтиква двете дизайнерки да се върнат към корените си.
„Вдъхновяваме се от българските шевици и култура. Самата шевица си има послание, определено значение. А и нашите прадеди са използвали натурални материали – чиста вълна, чист памук, чист лен“, обяснява Силвия.
Макар че се вдъхновяват от миналото, Катя и Силвия гледат предимно към бъдещето. Не се придържат към готови форми, а подобно на момите от едно време, които са променяли или добавяли елементи в процеса на бродиране, те вземат един елемент от шевицата и го осъвременяват с помощта на творческия си инстинкт и технологиите за дигитално отпечатване на дизайни върху платове. Поставили са си за цел да предлагат дрехи, които дамите да могат да носят с гордост и на работа, и при специални поводи, и по време на разходка или пазар. Имат и още една важна цел: да използват материали с ясен произход, да произвеждат толкова дрехи, колкото продават, и да генерират колкото може по-малко отпадък.
Първо, те се стремят да използват материали със сертифициран или проследим произход и да сведат до минимум употребата на животински продукти. Второ, те търсят алтернативи на пластмасата и металите – например копчетата на дрехите са от корозо (остатъчен материал от палмовите черупки), а етикетите са от памук (вместо от традиционно използвания полиестер), не използват и ципове. Трето, те произвеждат всеки продукт само след заявена поръчка, като срокът за изработка е две седмици. И четвърто, те планират да гонят качество, а не количество.
„Опитваме се да [обясним на хората], че е по-добре да инвестираш парите си по-разумно, да прав[иш] информиран избор, отколкото просто да ги харчиш ей така“, казва Силвия.
България като добра място за стартиращи фирми
Катя и Силвия пускат първата колекция на „Ламя“ през зимата на 2020 г. Тогава целта им е по-скоро да опипат почвата. Минават обаче няколко седмици и се озовават в ситуация, която не е влизала в сметките им – пандемията от COVID-19 слага бизнес начинанието им на пауза.
Половин година по-късно Силвия се прибира в България, а през март тази година към нея в София се присъединява и Катя. Пускат колекция „Лято 2021“ и през юли я представят на събитие в столичния ресторант „Мома“, който споделя сходна философия за съчетаване на традиционно и модерно.
„Решихме да се приберем, защото смятаме, че тук има скрити възможности, които могат да се отворят, особено за стартираща компания. От финансова гледна точка услугите са по-достъпни за един стартъп тук, отколкото там. Освен това дори да продаваме в чужбина, не е задължително да стоим в чужбина, можем да сме базирани във вкъщи и да си поддържаме контактите навън“, казва Катя.
Откакто създават „Ламя“, Катя и Силвия отговарят и за дизайнерските, и за техническите, и за маркетинг компонентите на проекта. Макар че досега разчитат изцяло на собствени средства, двете са отворени за възможността да привлекат външни инвестиции, но казват, че още не са открили програма или фонд, който да отговаря на нуждите им. Дали са си около две години да установят дали „Ламя“ може да стане устойчив бизнес, от който да се издържат, без да се налага да работят на друго място.
Заради слабо развития пазар за екомода в България и по-високите цени на продуктите на „Ламя“, Катя и Силвия са отправили поглед към западноевропейски страни като Швеция, Германия, Холандия, Велокибритания и Италия. Вярват, че там могат да генерират добри продажби, при условие че съумеят да си изградят мрежа от надеждни местни партньори и продават директно онлайн.
„Като моден бизнес, за да оцелееш, трябва да продаваш. Когато сам казваш: „Недейте да купувате много“, едва ли не си ограничаваш печалбите. Обаче ако се концентрираме върху качеството и инвестираме в продукти, които траят по-дълго или са по-екологични, тогава е възможно самият бизнес да има достатъчно приходи и в същото време да не вреди толкова много на околната среда“, обобщава Катя философията на „Ламя“.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни