Въпреки че официално приватизацията на БДЖ-Товарни превози не е стартирала вече две компании са ходили в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол да питат за условията на бъдещата сделка. Това съобщиха пред Клуб Z високопоставени източници от ведомството.

И докато за едната от компаниите отдавна се знае, че има сериозен интерес - румънската частна компания "Груп феровиар Ромън" бе сред кандидат-купувачите и при предишната приватизационна процедура за товарното поделение на БДЖ, то името на втория заинтересован от сделката е повече от любопитно.

Това е бизнесменът Христо Ковачки, който управлява мините "Бобов дол", "Бели брег", "Чукурово", "Балкан 2000", както и "Република" и "Черно море". В активите на компаниите на бизнесмена са и ТЕЦ "Бобов дол", "Топлофикация – Сливен", "Брикел" и ТЕЦ "Марица 3".

Енергийният бос е изпратил с проучвателна мисия в Агенцията за приватизация Ивайло Иванов, който до миналата година бе шеф на "БДЖ-Товарни превози", а в момента е на работа при него.

Появата на Ковачки в темата "Приватизация на БДЖ" от една страна е логична. Над 30 процента от превозите на предприятието се осигуряват от рудодобива на Ковачки. Но от друга страна е много изненадваща, защото идеологът на парламентарнопредставената партия "Лидер" (част от Български демократичен център) има доста неуредени сметки с жп компанията. А те към края на септември тази година възлизаха на страховитите 15 милиона лева.

Борчовете са натрупани все от превози между мините и тецовете на Ковачки, но бизнесменът формално няма юридическа връзка с неплатените фактури, защото договорите са сключени между БДЖ и компания спедитор, която доскоро бе регистрирана на Сейшелите, а от септември т. г. е кипърска собственост. 

Преди време енергийният магнат кандидатства и за жп лиценз, но Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" не му издаде заветното разрешително.

Според последна информация обаче получаването на лиценз от страна на Ковачки нямало да бъде проблем, тъй като един от вече регистрираните жп превозвачи у нас бил готов да продаде документа на енергийния бос и то срещу невисока сума.

Интересът на хората на Ковачки е най-вече към локомотивите на "БДЖ-Товарни превози", твърдят източниците на Клуб Z. 

Около старта на новата приватизационна процедура обаче има куп неясноти. Сделката на практика не може да стартира без да има споразумение с кредиторите на компанията. А БДЖ към момента има просрочия по заемите си в размер на 140 милиона лева. Нетърпението на кредиторите на практика е изчерпано и реално те могат да блокират във всеки един момент самосиндикални действия на българската държава с имуществото на БДЖ.