Средните училища в България започнаха да се справят поединично с хаоса, сътворен с тестовете за ученици, и се връщат към хибридно обучение.

Първи в клас се върнаха гимназистите от 164-а гимназия с испански език в София. 1/3 от учениците от горните класове тръгват присъствено по инициатива на ръководството, а за целта учениците ще предоставят зелен сертификат за преболедуване или антитела, или отрицателен тест, за сметка на родителите. Очаква се близо 200 ученици от 10 паралелки да се върнат в училище. Присъствено ще учат над 50% от децата във всеки клас.

"Решението да върнем в клас част от големите ученици не беше просто и лесно. Пуснахме допитване до ученици и родители с актуализираните указания на двете министерства - тоест документ за ваксинация, преболедуване или антитела, или лабораторен тест, платен от родителите", обясни пред БНТ Зорница Йончева, директор на 164-та гимназия с преподаване на испански език "Мигел де Сервантес".

От МОН акцентираха върху това да са сигурни, че изпълняваме указанията и че тестовете не са платени от бюджета, допълни тя.

Близо 1/3 от учениците в Испанската гимназия са ваксинирани или преболедували.

Георги Маринов, председател на училищното настоятелство и родител на ученик в 11 клас обясни, че преобладаващото мнение е, че тестовете не трябва да бъдат заплащани от родителите, а от МОН. При направената организация и при пренебрежимо малката сума от 10 лева, мисля, че е цена, която всеки може да си позволи, допълни той.

Този компромис е приемлив най-много за две седмици. Иначе си чакаме милионите обещани тестове от здравното министерство, подчерта директорът на училището.

Учениците от 11-и и 12-и клас обаче остават да се обучават онлайн, тъй като там родителите не са постигнали съгласие децата им да се тестват срещу заплащане.

В същото време Министерството на образованието и науката директно обвини Министерството на здравеопазването, че бави тестовете за ученици и че с наличните едва се осигурява обучението в клас на учениците до 4 клас. Това стана с язвителен пост във вайбър канала на МОН: