Преди години, като млада дама с натоварено ежедневие в София, Яна Петрова няма много време за готвене. Освен това квартирата ѝ не предлага кой знае какви условия за кулинарно творчество. На този фон купуването на готова храна е логичен избор за Яна... до деня, в който тя не си поръчва джолан и получава вмирисано месо, напоено в оцет. Шокирана, тя се пита как е възможно един ресторант да си позволи подобно отношение към клиент и стига до извода, че то поне отчасти се дължи на факта, че готвачът и клиентът не знаят кой стои от другата страна – тоест анонимността премахва чувството за отговорност, което подхранва стремежа към качество.

По-късно Яна отново си дава сметка за ролята на личното отношение, но този път в положителен план. Тя приготвя морковен кейк и шоколадова торта за рождения ден на свой приятел. Десертите се услаждат на гостите и на следващия ден един от тях се свързва с Яна с молба да направи торта за рождения ден на тогавашната му половинка.

Покрай тези контрастни преживявания Яна се вдъхновява за създаването на бизнес, който да свързва любителите на вкусна храна, приготвена с любов и пресни продукти. Посято е семето, от което през 2015 г. покълва CoKitchen.

Да ти е сладко!

Яна, която е от Пловдив, проявява интерес към храната и готвенето още от малка. С брат ѝ прекарвали много време при своята прабаба в старозагорското село Свобода. Там заедно с приятели си организирали пикници, на които всяко дете носело по нещо вкусно от вкъщи. Когато пък била в родния си град, през уикендите Яна обичала да става преди родителите си, за да (прави опити да) готви. 

Докато следва журналистика в София, Яна създава блога Sweet Things („Сладки неща“). Макар че в него тя рядко споделя рецепти за сладкиши, името му в пълна степен отразява разбирането ѝ за храната като източник на наслада, което наследява от прабаба си, която поднасяла храна на трапезата с думите „Да ти е сладко!“. 

Върху тази философия Яна изгражда и CoKitchen. Стартират с приготвяне и доставка на обяд за работещите в офиси в столицата и кетъринг за събития.

„Обикновено хората, които си поръчваха обяд, след това си поръчваха кетъринг за събития, идваха и на събития, които ние правим – обучения, демонстрации. Успяхме да си оформим една среда от хора, които оценяват добрата храна, но и доброто отношение“, разказва Яна.

Яна Петрова, създател на CoKitchen

Първото по-голямо събитие, чиито организатори се доверяват на CoKitchen, е HackConf –конференция за ИТ специалисти и млади хора, планиращи да се развиват в този сектор.

„За мен продължава да е магия как с пекарите, с които работехме, успяхме да направим храна за толкова много хора – сандвичи с хляб с квас, минали през ръцете на няколко души, напълнени и окомплектовани с плодче. Истината е, че беше много тежко, но след това започваш да си вярваш“, казва Яна, като допълва, че с екипа ѝ си вадят някои поуки и променят менюто за следващите две издания на HackConf.

Вие поръчвате, CoKitchen изпълнява

Ако се чудите как функционира моделът на CoKitchen за поръчка на храна за офиса, ето краткото обяснение на Яна.

„Т.нар. индустриален кетъринг кара фирмите предварително да заявят някакво количество храна, да ограничат всички в един и същ бюджет, хората да ядат едни и същи неща. Ние искахме да избегнем това. Затова разработихме софтуер, който позволява, когато хората правят поръчка, фирмата [евентуално] да им покрие част от храната, но те да могат да си доплатят остатъка и да ядат каквото им се яде. Всички хора в една фирма, които искат да ядат нашата храна, си поръчват до часа, който е зададен като краен срок, примерно 11:00 ч., на втората стъпка показват, че искат да е за конкретна фирма, и тяхната храна се пакетира в 12:00 ч. и се занася наведнъж.“

Стремежът на Яна да предлага максимално прясна храна е заложен и в начина, по който се изготвя дневното обедно меню на CoKitchen. Вместо да определят менюто и след това да търсят необходимите продукти, Яна и колегите ѝ преценяват какви пресни продукти могат да си набавят и в какви количества и правят менюто според тяхната наличност.

Тартини с хумус

Част от продукцията, която използва, CoKitchen получава от ИТ специалист, който преди три години си купува градина, за да отглежда зеленчуци. Тогава той се свързва с фирмата и предлага да си партнират. Започва да им носи домати, тиквички и пр. и екипът се опитва да ги оползотворява оптимално под формата на разнообразни рецепти. Доставят храната до офисите сами, защото по думите на Яна само така могат да гарантират, че този елемент от обслужването също е на желаната висота.

Благодарение на доверието на своите корпоративни клиенти CoKitchen има широко поле за импровизация и при организирането на кетъринг за техни събития. Някои от тях просто посочват формата на събитието, за което им трябва кетъринг, броя на участниците в него и специфичните предпочитания на част от участниците (например вегетарианци) и оставят CoKitchen да изготви най-подходящото меню. Това им позволява да се придържат към готвене предимно със сезонни продукти и да изграждат отношение към храната.

„Голяма част от хората, които работят при нас, не са от дълго време в сектора“, обяснява Яна. „Това са хора, които в един момент са превърнали хобито си в професия. Ние сме свикнали да принизяваме хората в сектора като обслужващ персонал, но това води до лошото качество в този сектор. Според мен моделът трябва да е ти да приемаш тези хора като приятели и те да са мотивирани да правят най-доброто за теб.“

Шоколадово руло

Пандемия... от взаимопомощ

Като имате предвид, че услугите на CoKitchen са ориентирани към бизнеса, лесно можете да се досетите, че пандемията от коронавирус поставя фирмата на сериозно изпитание. До март 2020 г. CoKitchen обработва между 70 и 100 поръчки за доставка на храна до офиси на ден и постоянно получава заявки за кетъринг за събития. Когато обаче клиентите им, основно ИТ компании, преминават към работа от вкъщи, тези ангажименти се изпаряват.

За да се справи в тази ситуация, CoKitchen се съсредоточава върху предоставянето на две услуги: продължават да доставят храна, само че по домовете (обикновено на работещи в компании, които са били клиенти на CoKitchen), и продават продукти на свои партньори през своята платформа – например кисело мляко, яйца и десерти.

Платформата на CoKitchen се превърна в „комбиниран магазин“, чрез който се опитахме да оцелеем на база взаимопомощ, казва Яна. При повторно затваряне като това от миналия март и април бихме следвали същия модел, допълва тя – „не защото няма как да намериш нещата, които ние предлагаме, в супермаркетите, а защото с клиентите, които продължиха да пазаруват от нас и през пандемията, имаме изградено доверие, което се запази“.

Палачинкови хапки

С отпускането на мерките през май 2020 г. CoKitchen се връща към обичайния си режим на работа. Яна споделя, че оттогава насам отново предлагат кетъринг за различни събития според действащите противоепидемични мерки. Тя оценява, че клиентите и партньорите им са подходили отговорно и не са ги притискали да избират между бизнеса и здравето.

Всъщност работата в пандемия ражда и любопитна иновация. За някои събития CoKitchen заменя блок масата с индивидуални порции за участниците. Този подход вдъхва живот на подаръчни коледни кутии със сладки изкушения. С приходите от продажбите CoKitchen осигурява над 300 обяда за посетителите на Розовата къща – дневен център за хора със или възстановяващи се от зависимости, чиято дейност компанията подпомага от година и половина. 

Сладка коледна кутия от 2020 г.

Коледните кутии са последвани от великденски. А отскоро CoKitchen приема поръчки за тазгодишните коледни кутии. Те съдържат орехов сладкиш с шафран и кардамон, брауни, маслени кексчета и бисквити, изрисувани меденки и прасковки с малинов мармалад и кокос плюс подарък изненада от градината на CoKitchen.

Освен че съхранява CoKitchen в пандемия, Яна работи по преместването на бизнеса на нова локация. Кухнята вече функционира, скоро предстои да заработи и салон за хранене. В тези бурни времена Яна става и майка. И макар че не знае какво ѝ е приготвила съдбата, тя гледа към бъдещето с усмивка, благодарна, че има работа, която ѝ доставя радост и не я изтощава, независимо колко натоварена може да бъде.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).