Трасето на магистрала "Струма" при Кресненското дефиле все повече се очертава като конфликтна точка между двамата вицепремиери - министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов и този на екологията - Борислав Сандов. Първият днес разви тезата, че най-добрият вариант за трасето на магистралата е един от старите - да се ползва сегашният път, а на изток да се изгради още един, а вторият за последно настоя за изграждането на тунел.
Темата коментира тази сутрин Караджов в ефира на Нова тв. Проектът за двете трасета не е нов. Идеята е в посока София трасето да се качи на източния склон на Пирин, а в обратната - да се ползва сегашният, но уширен път.
"Това ще е най-малка намеса. Едната част от платното вече съществува", посочи регионалният министър.
"С 80 км/ч да карате, за 10 минути го минавате. Това са 13 км. Не е чак толкова голяма драма, ако там е двулентов пътят само в едната посока. Въпреки това е проектирано като три ленти като магистрала. Ще бъде идеално направено и то само за 1 милиард лева", допълни той.
Има и ОВОС и е разрешен в момента този вариант, твърди още Караджов.
По думите му тунелът от около 15 км ще излезе четири пъти по-скъпо от този вариант. А при този ще бъдат взети всички възможни консервационни мерки - за опазване на околната среда и местообитанията. Все пак министърът на МРРБ не изключи разглеждането и на останалите варианти.
"Не сме сядали и не сме разговаряли в работен формат. Чухме по медиите, което не е добре - да се говори по този начин между институциите, че тунелът е за предпочитане" - посочи оше министърът на регионалното развитие, който веднъж вече разкритикува колегата си Сандов за медийни участия по темата, без да е разговаряно с него.
Неотдавна пък самият Сандов обяви, че предстоят срещи с Караджов, както и с премиера Кирил Петков и с вицепремиера и финансов министър Асен Василев относно трасето на "Струма".
Днес регионалният министър се наложи и да охлади мераците в собственото си правителство за построяването на нови 4-5 моста над Дунав и 3 тунела под Стара планина в рамките на 4-годишен управленски мандат. Такива обещания имаше от Василев.
"Аз не съм обещавал за 4-годишен срок да стане нито един мост. Това е невъзможно", посочи Караджов.
"Смятам, че са преразчели възможностите. Две години е само подготовката. Има и още един елемент, когато става въпрос за мост между две държави - и другата трябва да потвърди и даде времеви график. Шест години е нещо супер оптимистично", констатира той.
"По заварените инхаус процедури вариантът, в който ги спираме, разваляме договорите и правим на ново честни и почтени процедури по ЗОП - означава минимум с още две години забавяне, плюс плащане на 15% неустойка", заяви още Караджов.
Това важи и за изграждането на магистрала "Хемус", за която, както Клуб Z писа, строители пращали до регионалното министерство писма, че материалите ще се оскъпят (въпреки оправданията на старата власт, че възлаганията по инхаус били и, за да се "заступорят" цените на суровините). Според МРРБ министърът Народното събрание трябва да констатира, че инхаус процедурите са незаконни, "вероятно направени с цел да се ускори процесът на проектиране, който е забавен", но да се узакони завареното положение, за да не се плащат огромните неустойки.
Никога не е било възможно магистрала "Хемус" да бъде построена до 2024 г., каза отново вицепремиерът. Подобна прогноза той сложи в графата „предизборни обещания”.
"Могло е да нарисуват "Хемус" до 2024 г. Това се прави и в момента, като работата никога не е спирала. Работата по проектирането също не е спирана. Първият участък е почти готов. При участъците 2 и 3 - при 2 има нужда от преработка, защото е било предвидено първоначално да има тунел, който сега отпада - лошо проектиране. Затова той ще стане догодина пролетта. Участък 3 - по същия начин - до края на годината ще бъде готов. Няма никакво значение кога ще станат 1, 2, 3, 4, 5, 6 участъци. Най-първата възможна практическа полза за шофьорите ще бъде, когато се завърши Участък 6, уточни министърът.
В 4 и 5 участък имаме проблеми, защото земята все още не е отчуждена. Там имаме проекти, но отчуждаване не е извършено. Това са две години, които са проспани. Тези два участъка имат незаконно строителство. При тях нищо не се прави сега, защото се отчуждава. Първо трябва да стане това, после да извадим разрешение за строеж и трето - да минем през Народното събрание”, допълни той.
"Участъците 7 и 8 са по изцяло ново трасе, защото веднъж имаме минаване през ловно стопанство и свлачищни процеси, които заобикаляме. Трасето ще удължи с три километра. За да заобиколим започваме от нулата", каза още той.
В момента А-то и Б-то на инвестиционните проекти е първо - проектиране, второ - отчуждаване, трето - ОВОС, четвърто - строително разрешение и чак тогава започва строежът. Минимум две години са тези четири стъпки, категоричен бе регионалният министър. И уточни, че тези срокове са посочени от експерти.
Министърът засегна и отстраняването на Десислава Христова от "Автомагистрали" и обвиненията ѝ, че задкулисието се връща през задния вход. „Когато казват, че се връща задкулисието най-обичам. Документите говорят, че цялата тази схема с ин хаус, която се чудя как да развържем, е била създадена за броени дни точно по нейна докладна и с нейно участие в тогавашния борд на „Автомагистрали”. Това е било изцяло под давление на предишните редовни управляващи”, добави той.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни