Започва процедура по отстраняването на т. нар. подпорна стена-хотел на Шофьорския плаж при Алепу.
Това обявиха днес от "Продължаваме промяната". Две такива заявки бяха дадени вече през изминалите дни от страна на властта, последната от които дойде от вицепремиера по екологията и ресорен министър - Борислав Сандов.
"Искаме да бъдем коректни и най-важното е, че това е първата крачка от поредица законосъобразни институционални ходове, които да гарантират този процес. Това е най-важното. Това ще се случва за първи път в България, така че, ако трябва да бъдем коректни към българското общество, не можем да се ангажираме със срок, но съм сигурна, че с тази политическа воля и при работещи институции в страната, това ще стане максимално бързо", заяви депутатката от ПП Мирослава Петрова пред, известна като един от активистите за запазването на екоплаж Корал, цитирана от БНР.
ДНСК дава начало на необходимите действия, с които да възложи изготвянето на проект за екологосъобразна рекултивация на емблематичното място и за премахване на изградената стоманобетонова конструкция, посочиха от управляващата формация. Строежът ще бъде отстранен, като ще остане единствено частта, която изпълнява укрепващи свлачището и терена функции.
Рекултивацията ще бъде съгласувана с Министерство на околната среда и водите, като проектът за възстанояване на мястото ще бъде възложен на собственика на терена - за доброволно изпълнение.
При отказ от негова страна се преминава към принудително изпълнение от ДНСК, като средствата се събират принудително от собственика на терена.
Законосъобразните действия на институциите са във връзка с окончателното решение на Върховния административен съд, потвърждаващо решението на Бургаския апелативен съд за обявяване за нищожно разрешението за строеж на община Созопол.
През ноември миналата година обаче собственикът заяви, че няма никакво намерение да събаря градежа.
"Дори и да ми бъде вменено да премахна това съоръжение, категорично няма да го направя, тъй като не мога да поема риска да предизвикам една бъдеща екокатастрофа, тъй като пречиствателната станция е сериозно застрашена да бъде повлечена надолу, ако свлачището се активизира", заяви инвеститорът Стоян Василев.
Той направи тои коментар непосредствено след като ВАС определи за нищожно разрешителното за комплекса за т.нар. подпорна стена-хотел, защото се явява като второ такова. Василев се закани да съди държавата в Страсбург, определяйкирешението на ВАС като "популистко решение в стил да се харесаме на хората".
"Проблемът в случая е, че никой не си задава въпроса какви ще са последствията", заяви още Василев, визирайки пречиствателната станция на намиращия се в съседство комплекс "Св. Тома". Който пък, според доклади в екоминистерството, може и да е оказал влияние за активизирането на свлачището, от което тръгва цялата сага.
Предисторията
Въпросителни около комплекса, започнал като укрепване на свлачището на т.нар. Шофьорски плаж обаче все още има. Прокуратурата протестира разрешение на строеж, издадено на 10 септември 2018 г. от главния архитект на община Созопол, защото то се явяваше второ, издадено половин година след първото. Първото е от 26 февруари 2018 г. и е за укрепване на свлачището.
С нотариално заверена декларация от 28 август 2018 г. обаче възложителят декларирал, че това разрешително няма да бъде използвано, както и че за укрепване на свлачището в имота ще се използва укрепително съоръжение, което ще е интегрирано в конструкцията на бъдещото застрояване. Според първоначалния план свлачището е трябвало да бъде укрепено с "пилоти", т.е. като стена. С решението на ВАС би следвало в сила да е първоначалното разршително.
Самото брегоукрепително съоръжение в този му вид пък бе въведено в експлоатация без забележки.
Междувременно
Проектът за курортния комплекс "Алепу Вилидж" бе на дъщерното на "Главболгарстрой" дружество "ГБС Турс" в партньорство с "Алепу Вилидж" АД. С разрастването на скандала с "подпорната стена-хотел" обаче ГБС реши да се откаже от него и все още не много ясно как като нов инвеститор за комплекса бе представен общинският съветник от Приморско Стоян Василев.
Той реши да смени името и облика му, като анонсира, че вече ще се казва "Антеа Резидънс" и ще се строи не върху брегоукрепителното съоръжение, а пред него. Към онзи момент двете страни по сделката отказваха да обявят някакви параметри около нея, като най-любопитна бе встъпителната имуществената декларация на Василев, представена пред КПКОНПИ в качеството му на общински съветник от 2019 г. В нея е посочил само 50 на сто дял от „Васт 08“ ООД - дружество, регистрирано през 2008 г., в което Василев е съдружник с руския гражданин Вадим Лесюис и което нямаше нито един подаден годишен финансов отчет.
Иначе както Клуб Z писа, след изпълнението на „Алепу Вилидж“ бе предвидено и това на „Алепу Бриз Вилидж“. Двата курортни комплекса на „ГБС Турс“ (към онзи момент) на практика бяха едно цяло, но вторият е „на втора линия“. И като едно цяло са получили и положително становище от екоинспекцията в Бургас през декември 2017 г. Става въпрос за общо 20 878 кв. м.
Първият комплекс, този върху „брегоукрепителното противосвлачищно съоръжение“, е с площ от 7568 кв. м, а този на втора линия - 13 290 кв. м.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни