Бъдещето на най-големия самолет в света - двуетажният Airbus A380, е под въпрос, защото проектът се оказва нерентабилен, пише в. "Гардиън".
Разработването на гиганта, който превозва средно 550 пътници, погълна $25 млрд., но производителят му не може да осигури необходимите 1200 поръчки, които бяха очаквани, за да бъде проектът жизнеспособен. До момента са продадени или заявени само 318 бройки от струващия средно $440 млн. летателен апарат.
Наскоро пред анализатори и акционери в компанията финансовият директор на Airbus Франк Вилхелм коментира, че "до 2018 г. ще трябва да се направи нещо със самолета, или да бъде спряно неговото производство, за да могат да бъдат компенсирани загубите."
Вътре във френско-германския авиопроизводител също има неразбирателство за съдбата на гиганта, но за първи път Вилхелм изказа съмненията публично. От Airbus официално се опитаха да смекчат новината, като обясниха, че е по-вероятно в бъдеще да лансират версия с по-икономични двигатели - A380Neo, или дори удължен вариант, който да повиши ефективността при сега използваните агрегати.
От първия търговски полет на Singapore Airlines през 2007 г., Airbus среща трудности с намирането на пазар на самолета. Глобалната криза удари авиационния бизнес, като много компании фалираха, и насочи останалите към по-енергийно ефективните джетове с два двигателя, които могат да бъдат използвани на повече летища. Не без значение е фактът, че за двуетажния самолет са необходими специални летищни терминали.
Шефът на Air France-KLM Александър дьо Жуниак смята да отмени поръчката за двата последни от общо 12-те A380, като ги смени с по-малки модели.
"Това е отличен самолет, но той работи само за определени дестинации", обяснява той.
Изглежда, че тази година ще е първата, в която нов авиопревозвач няма да използва суперсамолета. Единственият нов купувач е лизингова компания, която е дала заявки за 20 апарата, но още не е намерила клиент за нито един от тях.
Шефът на Etihad Джеймс Хоган този месец прекрати плановете за бъдещи поръчки на A380, след като получи първата доставка на самолета. Хоган е категоричен, че евентуалното спиране на проекта няма да се отрази на бизнеса на авиопревозвача.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни