Столична община предвижда да даде тикет системата в София на напълно неизвестна фирма. Това обявиха на пресконференция днес общински съветници от "Демократична България".
Пресконференцията е във връзка с новото предложение на ГЕРБ, ВМРО и Борис Бонев в СОС билетите в метрото да станат част от общата система на целия градски транспорт в столицата. От там идва около 1/3 от 200-те млн. лв. приходи на градския транспорт, уточни Симеон Ставрев от ДБ.
Коя обаче е въпросната фирма? Според проверка на ДБ, консорциумът “Си Ен Си София тикетинг систем”, е всъщност в 99,98% съставен от една фирма - "Компютърнет Сървисиз", на която пък мажоритарен собственик е гръцкият гражданин Орфанидис Христос Димитриус.
"Той държи бизнес за 100 млн. лева в София. Нашите подозрения са, че тези средства могат да се увеличат чрез анекси между ЦГМ и фирмата. Намерихме човека във Facebook, като вярваме, че това е той. Освен, че името и рождената му дата съвпадат, той е декларирал в пост, че е собственик на тази фирма“, разказа Ставрев. "Възниква следното питане - как човек, който никога не сме виждали и който живее в град, в който няма никакъв градски транспорт, организира и управлява този сложен бизнес? Той не може да попадне в този профил."
И разясни - обществената поръчка за тикет системата е възложена на този консорциум през юли 2018 г., когато въпросната фирма е имала само един служител.
"Не мога да си обясня как фирма с един служител печели поръчка за 100 млн. лева", добави Ставрев. "Може да се окаже, че даваме пари на хора, които не знаем какви са. Трябва да се направи одит."
Неговият колега в СОС Иво Божков припомни, че ДБ отдавна искат детайлен външен одит на тикет системата.
"От доста време има слухове, че част от продажбата на билети в Метрополитен не се отчита. Това е възможно благодарение на двойно счетоводство, това е възможна практика със софтуер. Трябва да се разсеят всякакви съмнения, че могат да се отклоняват средства от там."
Нито общината, нито Центърът за градска мобилност, нито председателят на СОС са реагирали на искането на ДБ, добави той.
"Става дума за огромни пари. Ако хиляда билета на ден се отклоняват, това са половин милион годишно. Изключително важно е преди да бъде легализирано това състояние, да се отговори на тези въпроси."
Общинските съветници подчертаха, че градският транспорт на София не отчита постоянно колко билети се продават, колко смс-а се пращат за Зелена и Синя зона, а изготвя само един годишен отчет. В такъв обем е много лесно да не се забележат отклонения, подчертаха те.
Ставрев отбеляза, че трябва да се мисли и за външни начини на купуване на билети и плащане за зона - така че да може да се прави и през приложения на оператори или други типове апликации.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни