Народното събрание ще се произнесе в най-кратки срокове по казуса със забавените плащания по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътища.

Това е новината от днешния ден в сектор "Строителство" след като в продължение на месеци служебните кабинети и това редовно правителствот не могат да намерят решение. Припомняме, че МРРБ и АПИ имат да разплатят около 800 млн. лв. на пътни компании, чиито договори обаче са незаконни. Причината - те са подписвали анекси към първоначалните си договори и с това са нарушили закона за обществените поръчки. При някои от тях наддоговарянето е в стотици проценти. 

В същото време обаче, това е ставало с подписите на правителствата на ГЕРБ и фирмите са си свършили работата. Така че сега си искат парите. 

Днес стана ясно, че по настояване на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов народни представители от управляващата коалиция внасят за разглеждане проект на решение, с което да се одобри разплащане на дължими суми по договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.

"Както вече обявих, има политическа воля за погасяване на част от задълженията към пътните фирми. Надявам се този проблем да бъде разрешен от Народното събрание още през следващата седмица", коментира министър Караджов.

Решението на парламента ще даде възможност Агенция „Пътна инфраструктура“ да разплати половината от дължимата сума за изпълнени дейности за текущ ремонт и поддържане, включително и на отделни пътни участъци, на мостови съоръжения и тунели. Ще бъдат платени и 100% от сумите за изпълнени дейности по контрактите за доставка и монтаж на ограничителни системи и пътни знаци, както и за полагане на хоризонтална маркировка.

В края на миналата година, при управлението на служебното правителство, са сключени споразумения за предсрочно прекратяване на договорите между АПИ и пътноподдържащите фирми. Според тях четири от договорите изтичат в края на април 2022 г., останалите – в края на юни 2022 г.  Това на практика означава републиканската пътна мрежа да остане без поддръжка от средата на тази година, защото процедурите по Закона за обществените поръчки за избор на нови изпълнители няма да са приключили.

Заради това в проекта на решение на НС се предлага да се разреши на АПИ да продължи действието на изтичащите договори за текущ ремонт и поддръжка до избор на нови изпълнители след проведени търгове по Закона за обществените поръчки, но не по-късно от 30 септември 2022 г. С решението на парламента ще се избегне сериозният риск Агенция „Пътна инфраструктура“ да се окаже в невъзможност да поддържа републиканските пътища, с което ще се застрашат животът и здравето на всички пътуващи в страната. 

Или поне така твърдят днес от МРРБ.