Българските деца, учили на Запад, са инструменти на злото, държат се като религиозни фанатици, изповядващи „религия на омразата“, а възрастните, които ги „насъскват“ трябва да бъдат изобличени. Това става ясно от словото на Пловдивския митрополит Николай по повод честването на 137-ата годишнина от Съединението.

„От началото на прехода българите изпращат децата си драговолно и радушно на Запад, с хиляди и хиляди, за да учат там и да попият западните ценности. Сега те започнаха да се връщат и се оказва, че освен знания, които тепърва ще очакваме да приложат, някои от тях са попили презрение към родното, неуважение към родителите, краен индивидуализъм, материализъм, егоизъм и на всичкото отгоре готовност да налагат наученото насила, с методите на Инквизицията“, казва митрополитът, цитиран от „Марица“.

Според него „те говорят за политика, но на практика се държат като религиозни фанатици, изповядващи някаква „религия на омразата”, ако изобщо може да има такава“.

„Тази война на омразата, в която нашите деца стават инструменти на злото, трябва да спре веднага. Всички сме длъжни да го направим. А ако има възрастни, които ги насъскват и се възползват от неопитността им, то те трябва да бъдат изобличени сурово от цялото общество“, допълва Николай.

Той започва словото си с цитати от собствената си реч през 2013 г., когато е казал:

„Ще попитате дали в днешния ден, в деня, в който честваме Съединението на България, Българската православна църква ще каже няколко думи по актуалните политически събития? Дали Църквата ще заеме страна? С какви думи тя ще охарактеризира случващото се. Как ще го коментира? Какъв призив ще отправи?“

След това изброява няколко заглавия от „независими наблюдатели“ отпреди 9 години, в които се акцентира върху омразата и добавя:

„Това са думи на независими коментатори и те много ясно назовават състоянието, в което е изпаднало обществото ни. Омраза. Безпаметност. Гняв. Егоизъм“.

Имало обаче известно развитие, днес омразата била персонифицирана, казва Николай и дава примери – младите мразели старите, работещите в сферата на високите технологии се отнасяли с презрение към обикновените работници, хората от центъра мразели тези от покрайнините.

„Излиза, че ти вече не можеш да се  идентифицираш с определен социален кръг, ако задължително не мразиш хората от другите социални кръгове. За омразата на политическа основа изобщо да не говорим, там тя вече граничи с истерия“, прави извод Пловдивският митрополит.

След което препраща към Инквизицията като подробно обяснява, че тя е „институция на Западната църква“, а тормозенето, унижението и малтретирането са средновековни практики, въведени на Запад.

„Имам чувството, че се връщаме във времената на Испанската инквизиция, когато самозабравили се хора, присвоили си светска власт, са изгаряли на клади тези, които не са мислели като тях, след скалъпени, фарсови съдебни процеси, провеждани уж от позицията на някакви ценности. За никакви ценности не е ставало дума, а само за упражняване на груба, безчовечна власт. За политика, представяна като религия. Искам много добре да запомните, че Инквизицията като институция, е изобретение на Западната църква. Тормозенето, унижаването, малтретирането и унищожаването на хора заради убежденията им, или защото ги смятаме за по-низши от нас, или просто защото не ни харесват, са средновековни практики, въведени на Запад, които ние в Светата Православна Църква смятаме за еретически и категорично отхвърляме и осъждаме. Ако там най-важната ценност е да упражняваш надмощие, а методът за постигане на надмощие е „разделяй и владей”, чрез сеене на омраза, то за нас най-важна ценност е любовта, а методът за изглаждане на противоречията се казва диалог и съборност“, казва още Николай.