При самото възлагане на поръчките за ремонти на участъци от магистрала "Тракия" е било замислено или предвидено това, което установихме.
Това каза в понеделник пред БНТ служебният министър на регионалното развитие арх. Иван Шишков. Той посочи, че става въпрос за установените от МРРБ лоши практики при контрола и възлагането на изграждането на два лота на АМ "Тракия" - в участъците между Стара Загора и Нова Загора и Нова Загора-Ямбол.
При участъкът Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора -Ямбол, отбеляза министърът. Първият участък обаче е строен на по-висока цена от втория, като и при двата има малък гаранционен срок.
"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска. Освен това договорът е на цена без да има елементи на пътя – определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за ремонта на пътя и се започва да се ремонтира без проект", каза Шишков.
Регионалният министър посочи и други недостатъци при организацията на пътното строителство - при основните ремонти, извършвани под формата на текущи, се спестяват много от надзорните процедури. Поръчките са възлагани по технологични проекти, които според Шишков не съществуват в правния мир, а дълги години в АПИ не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.
"Няма как всички фирми да са лоши. Според мен имаме лош стопанин в лицето на общините и държавата. Ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Проблемът не е във фирмите, а в начина, по който се възлага. Фирмите нямат друг избор. Всички тези фирми, които се занимават с пътно строителство, на практика са заложници на държавата и общините", каза още Шишков.
Регионалният министър отчете и че една и съща фирма стои зад ремонта на един от проблемните участъци на "Тракия" и пренареждането на жълтите павета в центъра на София - става въпрос за "Трейс".
Той пак подчерта, че, проблемът с ремонтите не е във фирмата-изпълнител, а в начина, по който се възлагат поръчките, и е организиран контрола от страна на държавата, като фирмите са били сменяни няколко пъти.
Шишков предупреди, че София е на път да загуби европейското финансиране за цялостния ремонт на центъра на града, осигурено по ОП „Региони в растеж“, която се управлява от МРРБ. За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023 г., посочи той. А това не изглежда, че ще се случи.
Тепърва предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. "Шишман" също продължава. Заради забавянето от МРРБ обмислят да започнат предварителни проверки на изпълнението на проекта.
Служебният регионален министър заяви още, че зимната поддръжка на пътищата е гарантирана.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни