Антикорупционната комисия твърди, че е установила конфликт на интереси на Росина Станиславова - действащата кметица на столичния район "Красно село". Интересно е, че това ѝ е за трети път, а новият случай е резултат от първите два.

Сега става въпрос, че кметицата е сключила граждански договори с двама адвокати, включително и за участието им в постоянни комисии в общината. Това добре, но единият от адвокатите бил нает от нея и в лично качество - да я представлява по административните дела от предишните ѝ два конфликта на интереси, пишат днес от комисията, оглавявана допреди време от Сотир Цацаров.

Така, малко парадоксално защитавайки се по старите два "конфликта на интереси", Станиславова изпаднала в нов - излиза от констатациите на КПКОНПИ.

Предишните два случая бяха не по-малко "живописни": кметицата определила сама себе си за ръководител на проект с европейски средства, определила и възнаграждението за себе си и избрала екипа на проекта.

А вторият ѝ конфликт бе установен, затова, че ангажирала дъщеря си на трудов договор по същия проект - „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания“ по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси“.

Ето и цялото днешно съобщение на комисията:

КПКОНПИ УСТАНОВИ ЗА ТРЕТИ ПЪТ КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ ЗА КМЕТА НА СТОЛИЧНИЯ РАЙОН „КРАСНО СЕЛО“

На свое заседание КПКОНПИ установи конфликт на интереси за кмета на столичния район „Красно село“ Росина Станиславова (мандат 2019-2023 г.). Производството е започнало по сигнал. В качеството си на кмет тя е сключила граждански договори с двама адвокати, включително и за участието им в постоянни комисии в Общината, за което им е било изплащано възнаграждение от общинския бюджет. В същото време тя ги е ангажирала да я консултират и представляват пред административни органи и съдилища и в лично качество.

Административните производства и делата, по които същите са били ангажирани от нея в лично качество, са свързани с установените по-рано от КПКОНПИ два конфликта на интереси по отношение на Станиславова - първият, за това, че е определила сама себе си за ръководител на проект с европейски средства, определила е възнаграждението за себе си и е избрала екипа на проекта, а вторият конфликт на интереси е установен за това, че е ангажирала дъщеря си на трудов договор по същия проект - „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 3“ по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г.

В хода на проверката е установено, че на 15 септември 2021 г. Станиславова е подписала възлагателно писмо за консултация и представителство с единия от адвокатите, на следващия ден е подписала отчет за свършената от него работа, а на 21 септември 2021 г. е подписала платежно нареждане за изплащане за сметка на общинския бюджет на възнаграждение на адвоката, ангажиран със защитата й като частно лице. По този начин тя е изпълнила състава от конфликта на интереси, като е упражнила правомощия по служба в свой частен интерес, който би могъл да повлияе върху обективното и безпристрастно изпълнение на правомощията или задълженията ѝ по служба.

На днешното заседание на КПКОНПИ са образувани и 2 производства за конфликт на интереси и 3 проверки за установяване на несъвместимост на лица, заемащи висши публични длъжности.

На 23 август 2021 г. КПКОНПИ прие решение за установяване на конфликт на интереси за кмета на столичния район „Красно село“ Росина Станиславова (мандат 2019-2023 г.) за това, че като ръководител на проект, финансиран с европейски средства, е сключила трудов договор с дъщеря си. Наложена й е глоба в размер на 5 000 лв. Това е второто поред решение на КПКОНПИ за конфликт на интереси по отношение на кмета на столичния район „Красно село“. На 9 юни 2021 г. е установено, че Росина Станиславова е определила сама себе си като ръководител на проект „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 3“по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г., сама е определила размера на почасовата ставка за себе си и е избрала екипа за работа по проекта. Наложена й е и глоба в размер на 15 000 лв.и отнемане в полза на държавата на получената материална облага в размер на 9 981, 46 лв.

Съгласно ЗПКОНПИ, конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. След образуване на производството, Комисията изисква и получава необходимата информация и документи, и се произнася с мотивирано писмено решение в срок до два месеца, който може да бъде удължен еднократно до 30 дни. Решенията на КПКОНПИ за установяване на конфликт на интереси не са окончателни и подлежат на обжалване или протест по реда на АПК. Установяването на конфликт на интереси с влязло в сила решение е основание за освобождаване от длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго. За лицето, посочено по-горе – Росина Станиславова, приетото решение на КПКОНПИ не е влязло в сила.