Европейската комисия подновява една стара и започва две нови процедури за нарушения срещу Великобритания.

Новината съобщи зам.-председателят на ЕК за административните отношение и перспективи Марош Шефчович.

Причина е неспазване от страна на Лондон на значителни части от Протокола за Ирландия/Северна Ирландия.

На първо място, ЕК реши да започне втори етап от започналата на 15 март 2021 г. процедура, като изпрати на британските власти мотивирано становище. Процедурата е заради неправилно прилагане на Протокола, особено при сертифицирането на селскостопански хранителни продукти. Миналата есен Брюксел замрази тази процедура, за да бъде намерено общо решение. Едностранните действия на Обединеното кралство обаче не са в този дух.

Ако правителството в Лондон не отговори до два месеца, ЕК може да реши да отнесе случая до Съда на Европейския съюз (СЕС).

Двете нови процедури, които Комисията започва днес, са за следните нарушения:

Неизпълнение на задълженията съгласно регламента на ЕС за санитарен и фитосанитарен контрол. По-специално Лондон не извършва необходимите проверки и не е гарантирал нужните персонал и инфраструктура на граничните пропускателни пунктове в Северна Ирландия. Британските власти са издали и насоки, в резултат на които европейското законодателство не се прилага;

Великобритания не предоставя на ЕС определени търговски статистически данни, отнасящи се за Северна Ирландия, каквито са изискванията на Протокола.

Целта на този документ е да се избегне твърда граница между Република Ирландия и британската провинция Северна Ирландия, както и да бъде запазена целостта на единния европейски пазар.

„Знаем, че има някои практически трудности при прилагането му“, изтъкна Шефчович.

Той и неговият екип са излезли с предложения през октомври 2021 г. Според еврокомисаря те са били изключително гъвкави. Идеите са щели да направят следното:

• Да намалят с над 80 на сто санитарните и фитосанитарните проверки;

• Да намалят наполовина документите на митниците;

• Да създадат експресен коридор за движение на стоки от Великобритания към Северна Ирландия;

• Да улеснят сертифицирането, например само с един документ от три страници за преминаването на цял камион, пълен с различни стоки;

• Да позволят движението на стоки, което в други случаи е ограничено, например на охладено месо като кренвиршите.

Въпреки предприетите действия вратите на ЕК остават отворени за диалог, допълни Марош Шефчович. Не е работа на Великобритания обаче да променя едностранно условията за достъпа на Северна Ирландия до единния европейски пазар.