Първият голям спонсор прекрати договорите си с Германския футболен съюз (DFB) заради скандала около лентата с надпис "One Love" по време на Световното в Катар.

DFB се подчини на решението на ФИФА да се забрани носенето на лентата, която символизира толерантността към хомосексуалните хора. Решението бе взето след настояване на Катар и ФИФА заплаши отборите, които не се подчинят, с жълт картон дори и без извършени нарушения.

Мануел Нойер, капитан на германския национален отбор, до последно искаше въпреки всичко да сложи знака, но Германският футболен съюз му забрани и заяви, че вместо това ще прехвърли спора с ФИФА пред международен съд.

Веригата супери Rewe обаче обяви, че заради това решение прекратява незабавно договорите си с футболния съюз и се отказва от рекламното си време и банери по време на световното. Продуктите, свързани с първенството, се изтеглят, а събраните от тях пари досега, ще бъдат дарени.

Базираният в Кьолн концерн иска да се разграничи ясно от позицията на световната федерация ФИФА и от изявленията на президента Джани Инфантино, и затова ще се откаже от рекламните си права по съществуващия договор с DFB, особено в контекста на Световното, заяви във вторник главният изпълнителен директор на групата Лионел Соук.

„Защитаваме разнообразието, а футболът също е разнообразие“, казва Суке. „Скандалното отношение на ФИФА е абсолютно неприемливо за мен като главен изпълнителен директор на компания, в която работят всякакви хора, а и като футболен фен.“

Още през октомври Rewe уведоми DFB, че няма да продължи дългогодишното споразумение за партньорство - по това време без съществена връзка с Мондиала. Вследствие на настоящите решения на ФИФА обаче компанията прекратява договора си с DFB с незабавно действие и се отказва от правата за реклама, беше обявено в Кьолн. Компанията вече е информирала DFB за това.

Другите спонсори на DFB също обмислят как да постъпят, макар някои от тях да се опитват да прескочат темата. Според проучване на списание „Виртшафтсвохе“ германският телеком, който е официален партньор на Германския футболен съюз от 2005 г. насам, е заявил, че обмисля следващите си стъпки.

Фирмата заявява, че "не вярва в прибързаните решения" и че "първо трябва да разбере контекста на решението на DFB". По-нататък се казва:

"Ето защо ще разговаряме своевременно с DFB по тази тема."

Далеч не толкова критично е настроен концернът „Фолксваген“. От фирмата заявят пред списанието, че през последните месеци в DFB са настъпили "много добри развития". "И искаме да продължим да работим с DFB за положителни промени във футбола като цяло в бъдеще." В същото време VW определи поведението на ФИФА като "неприемливо".

Според базираната във Вюрцбург компания Flyeralarm, един от 14-те спонсори на DFB, във вторник ръководството на DFB е "потърсило пряк разговор с партньорите си относно настоящата ситуация". „Ние изразихме своето разочарование и очаквания към DFB", казаха от фирмата.

Компанията за онлайн печат обяснява, че в рамките на партньорството с DFB "не е имало никакво рекламно присъствие на място в Катар, а компанията също така напълно и умишлено се въздържа от всякакви други дейности по време на турнира". В това отношение те не виждат "остра нужда от действия за нашите ангажименти". Flyeralarm е спонсор на германската женска Бундеслига от сезон 2019/2020 г. насам.

Друг голям спонсор на германския футбол – „Луфтханза“ посочи, че тя от свое име се застъпва за правата на хомосексуалните. Пример за това бил самолетът на националите, на който е написано "Разнообразието печели".

Този самолет обаче дори не кацна в Катар, а свали футболистите в Оман и те от там взеха друг полет.

„Луфтханза“ не възнамерява да прекратява партньорството си с DFB. Ние обединяваме "гости от всички нации и култури" и приветстваме всички на борда - "независимо от пол, възраст, етнически произход, религия, националност, сексуална ориентация или идентичност", обясниха от компанията.

От търговска гледна точка обаче това световно се очертава като пълен провал. В Германия мнозинството бойкотира провеждането му в Катар, зрителската квота за мачовете по телевизия ZDF, е рекордно ниска, а традиционните фланелки и спортни артикули, които се продават масово преди всяко голямо първенство, този път залежават по магазините.