Бесен съм.

МВР е в будна кома - даже не бих казал дали е будна. Но не е виновен г-н Демерджиев, а един предишен министър.

Не ние разкриваме престъпления, а МВР.

Невиждан политически натиск и разселване (по повод на закритата спецпрокуратура).

Това бяха основните жалони в дълго изказване на главния прокурор Иван Гешев пред журналисти. Той беше на форум за пътната безопасност, организиран в резиденция "Бояна" от прокуратурата, съвместно с неправителствената организация Институт за пътна безопасност.

Гешев повтори тезите от последните месеци - че пълният погром в борбата с престъпноста се дължи на закритата спецпрокуратура (което е факт едва от 3 месеца, б.р.).

Той описа, че по улиците се ширят наркодилъри, мигранти газят полицаи, а няма разследвания за организирани престъпни групи (каквито всъщност има - просто не са в спецпрокуратурата, б.р.). На журналистически въпрос - че все пак не е закрита прокуратурата като цяло, а само спецпрокуратурата, той отговори, че сега тепърва обучават колегите си по места да разкриват тежки престъпления.

Той говори най-много за войната по пътищата - нищо че в залата в това време един от изказващите се посочваше как основен проблем и там е корупцията. И даде примери с по 8000 - 10 000 лв. разплащани за един квадратен метър (1 кв м!) озеленяване.

А на въпросите - къде са обвинителните актове на прокуратурата, Гешев каза, че МВР ракрива престъпленията, а не те (нищо че обичайно пък се казва, че прокуратурата е "господар на разследването, б.а.)

Въпреки че най-често напада опонентите си в съдебната система, че говорели "политически", той посочи че имало псевдополитици, които няма да поемат сега отговорност. И специално напомни, че те били от 2 партии - които се занимават уж със съдебна реформа.

По-рано форумът бе открит от Богдан Милчев:

"Колкото и да е непопулярно, искам да благодаря на човека Иван Гешев!"

С тези думи Милчев откри в резиденция "Бояна" конференцията, посветена на пътната безопасност. Бившият шеф на КАТ сега оглавява "Институт за пътна безопасност".

Надсловът е "За мащабни действия срещу войната по пътищата".

Вместо с експертни думи за катастрофите обаче, Богдан Милчев започна с това, че днес "го няма президентът, няма го неговият министър-председател и неговите министри“.

След което хвърли и политическата бомба:

"Имаме абсолютно точна информация и аз мога да я докажа, че има разпореждане да няма министри, защото на това събитие ще присъства главният прокрор."

(Между другото, на предишен такъв форум на същото място, например Иван Демерджиев е присъствал - тогава като министър на правосъдието. А днес присъстваха зам.-министърът на МВР Венцислав Катинов и на транспорта Николай Найденов, б.р.).

Затова пък Милчев продължи, че "тук е един приятел на Института за пътна безопасност – г-н Вежди Рашидов".

Самият Рашидов, който оглавява законодателния орган - парламента, също бе критичен:

"Усещането за власт отсъства. Усещането за сигурност отсъства, усещането за активност - министри да са тук и да не се води тази глупава война между институциите - отсъства", бе критичен той в краткото си приветствие. 

Все пак, оказа се, че Министерският съвет е пратил ген. Данчо Дяков – съветник по сигурността на премиера Гълъб Донев и секретар на Съвета по сигурността към МС.

"Искам да ви уверя, че рисковете се адресират", каза той, както и обеща, че ще бъде уведомен премиерът.

Когато все пак мина към професианалната тема, Милчев днес каза, че 2072 са загиналите по пътищата от 2019 г. до октомври 22 г.

"Искаме да предизвикаме българското правителство да приеме пътна карта, в която да има ясен ангажимент за намаляване на жертвите с 10-20 % още първата година от приемането на тази пъртна карта", заяви той.

Той сам показа трите главни фактора за пътната безопасност – че един от най-сериозните проблеми за безопасността е корупционният.

На форума присъстват политици (като например Цончо Ганев от "Възраждане", Виолета Комитова от "Български възход", ген. Димитър Шивиков и др.), прокурори, следователи и дори хора като Стоян Денчев от т. нар. Библиотекарски университет.

Освен Пътната карта, организаторите се изказаха още за нов Закон за движение по пътищата и нови стандарти в управлението на риска.

Зам.-главният прокурор Красимира Филипова се застъпи за промени ив НК и в ЗдвП. Най-вече - за тежки имуществени санкции.

"Считаме, че едно отнемане на управляваното МПС в полза на държавата би имало ефект като една сериозна имуществена санкция. А ако това не се приеме – поне да се прекратява регистрацита на МПС-то – независимо от собствеността", каза тя.

(Такова предложение е входирал в НС Гешев още през 2020 г. но то не се приема, заради проблеми с конституционното право на собственост, б.р.).

Тя обърна внимане и на това, че ако шофьорът с алкохол или наркотици откаже да бъде изпробван, няма да бъде наказан по НК.

"И какво става? Илзиза, че на практика лицата могат да избират – дали да бъдат наказани по НК или да получат някакво наказание, ако откажат проверка – наказание по ЗДвП", каза тя.

Ако откажеш да бъдеш изследван, всъщност получаваш глоба от 2000 лв. и лишаване от право на упарвление от 2 г. - не те заплашва нито лишаване от свобода, нито съответните последици, затова че си осъждан", каза зам.-главната прокурорка.

Филипова напомни, че специално това може да се оправи с „елементарин промени в ЗДвП“, както и че в куп наредби има вратички.

Тя посочи, че глобата е от 100 до 300 лв. по чл. 187 от ЗДвП – ако те хванат първи път, че караш без книжка.

Иначе днес бе изнесена статистика - че в България статистиката отчита 90 убити при ПТП на 1 млн. души. В Швеция убитите са 18 души на 1 млн. население.

Проф. Стоян Денчев от Бибилиотекарския институт бе категоричен и ясен:

Подкрепям главния прокурор. Представяте ли си главният прокурор на Щатите, на Франция, на Германия да излезе и да каже „Бесен съм“?!

Той разкри и интересен факт - че синът му е в Швейцария и сподели какви отлични впечатления имал от тамошната полиция.

На фона на заобикалянето на "слона в стаята", интересен бе Димитър Байрактаров – бивш водещ от „Скат“ и бивш депутат от „патриотите“.

Той напомни пред събраните десетки прокурори и следователи, че всеки пропуска да каже, че у нас един от проблемите се нарича корупция.

И даде конкретен пример - как 1 кв м храсти се почиства срещу скромните 3000 – 8000 до 10 000 лв.

Той напомни, че и за трагедията на АМ Струма с изгорелите 40 македонски граждани причината е непочистена „млада гора“ край пътя – на същата цена (там обвинението е единствено срещу покойния шофьор на автобуса. Водени лично от Борислав Сарафов, експертите от Националната следствена служба не можаха да открие други органи или лица, които да имат нещо общо с ПТП-то б.а.)

Байрактаров напомни, че в тунел „Жерезница“ са вкаранаи 270 млн лв и той не работи.

Форумът продължава следобед и утре - най-вече с обсъждане на въпросната Пътна карта, която да промени ситуацията с жертвите на пътя.