Коридор номер 8 става приоритетен европейски транспортен коридор, съобщи днес пред журналисти в Брюксел министърът на транспорта Христо Алексиев.

Такова решение взеха страните членки (Съветът) на ЕС. Това стана на Съвет „Транспорт“.

Коридорът започва от Бургас, минава през Северна Македония и достига до албанското пристанище Дуръс, след което завършва в италианското пристанище Бари.

Предложението той да бъде включен в основната транспортна европейска мрежа към коридор „Западни Балкани“ е на България, изтъкна Алексиев. И се похвали, че самият той и екипът му положили неимоверни усилия това да се случи. Първоначално Европейската комисия не е приемала толкова радушно идеята. Но България и другите страни много усилено лобирали.

Очаква се целият коридор да бъде завършен в периода межзу 2030 и 2035 г., каза Алексиев. Става дума за всички негови участъци, най-вече тези в Северна Македония и Албания.

Тъй като коридор номер 8 става приоритетен, всички проекти по него ще имат по-лесен достъп до финансиране, както и до безвъзмездна помощ от Комисията, уточни министърът в отговор на въпрос на Клуб Z. А това ще ускори реализацията на проекта.

Транспортните министри са обсъждали и коридорите за солидарност с Украйна.

„България има своята роля. Предложили сме различни проекти, свързани с допълнителна инфраструктура и изграждане на такава в пристанищата Русе и Варна. В момента разработваме вариантите да използваме фериботния комплекс във Варна. Свързаността с Украйна с железопътен транспорт е много трудна поради факта, че междурелсието там е различно от това на много европейски страни, включително нашата“, отговори Христо Алексиев на друг наш въпрос.

И допълни, че България продължава активно да помага на Украйна и за износа на зърнени продукти. Така например от април насам Българско речно плаване е помогнало за транспортирането на 200 000 тона зърно от Украйна.

Помагаме също с горива, защото Южна Украйна и селскостопанският сектор на страната много разчитат на тях, най-вече на дизеловите горива. Страната е най-големият производител на слънчоглед, а също и на други култури. И има опасност без горива там да не могат да бъде засята и обработена реколтата.