Стотици столичани критикуват промените в градския транспорт, влезли в сила от 1 януари, в страницата на Центъра за градска мобилност в социалните мрежи.

Пътуващите в София са недоволни от премахването на месечните карти за една линия, невъзможността да се зарежда билет на много спирки, премахването на комплектите от 10 зареждания/билета за 12 лева и безброй други проблеми на градския транспорт. Но най-голямо възмущение предизвиква една от по-неясните промени - за задължителното валидиране.

До момента човек с абонаментна карта можеше да се валидира на някое от устройствата в автобус, трамвай, тролей или просто да си седне и контрольорът да му провери валидността на картата. Сега обаче е задължително да се валидираш при качване в превозното средство - иначе плащаш глоба 3 лева.

Тя е доста по-ниска от 40-те лева за нередовен пътник (с 10 лв. повече отпреди), но все пак е почти двойна спрямо цената на пътуването. И по-важното, новото правило сякаш не е обмислено от човек, пътувал някога в столичния транспорт.

"Тези хора, които гласуват за задължителното валидиране на сините устройства, качвали ли ли са се в претъпкан рейс сутрин и вечер? То не е възможно да се завъртиш, какво остава да се блъскаш в хората, за да си валидираш картата!", обяснява Г. Я.

Няколко майки подчертават, че това ще е проблем за децата. С най-малките пък изниква и друг проблем - възрастен не може да плати за себе си и за дете с една банкова карта, трябва да осигури по друг начин билет за детето. Или пък за куче, дава друг пример фейсбук потребител.

Множество подчертават, че това на практика наказва редовните пътници - и че няма реално основание валидацията да е задължителна, освен да се събират глоби.

"И не се опитвайте да ни пробутате тия глупости за "застраховката", няма абсолютно никакво основание за тази задължителна валидация", пише Ц. И.

Мнозина се притесняват и как са защитени данните, които се събират - и дават базова информация за това как се придвижват отделни хората в столицата. Разбира се, всички подобни данни би трябвало да са защитени по същия начин, по който и другите лични данни, с които оперира ЦГМ.

От Центъра отговарят, че за валидиране няма да се глобява, ако валидаторите не работят, и че глобяването ще започне чак от март - софиянци имат 3 месеца да се научат. 

Така се аргументира днес и кметицата на града Йорданка Фандъкова.

"Поискала съм да се даде гратисен период, докато всички хора свикнат. На база на информацията от валидирането се правят анализи за броя на превозните средства, натовареността им, разписанията, които да помогнат на градския транспорт да бъде по-удобен за гражданите. Трудно се свиква с промяната, но от ЦГМ ще бъдат толерантни", обеща тя.