Каква е разликата между старата и новата кола? За повечето хора е въпрос само на външен вид, но далеч по-важни са сигурноста и разходът. Изминаха 7 години, откакто сме пълноправен член на ЕС, но през това време покрай другите неща настъпиха и много сериозни промени в изискванията за сигурността и икономичността на автомобилите.

Без да изпадаме в крайности, до които достигат луксозният и средният клас, да вземем за пример една средностатистическа малка кола, с двигател с най-ниска мощност, без допълнителни екстри - т. нар. базов модел, която в магазина като нова струва от порядъка на 18 000 - 20 000 лв., както и нейният идентичен модел от предишното поколение на същия производител.

През 2007 г. стандартното оборудване за сигурност е включвало две въздушни възглавници - за шофьора и пътника до него, антиблокираща система на спирачките (ABS), съчетана със система за ограничаване на приплъзването на гумите (тракшън контрол), предни колани с пиропатрони, които ги затягат при удар, както и спиране на горивото в случай на катастрофа.

Средният разход е бил 5,7 литра бензин на 100 километра.

Седем години по-късно влизате в представителството на марката и намирате автомобила със същото име и двигател със същата мощност. Промените в дизайна са ясни, но това, което е под ламарините, е много повече.

Въздушните възглавници вече са 6 на брой - освен за водача и пътника до него има още два чифта - странични и тип "завеси", които се разтягат на повърхността на страничните стъкла. Има система за електронна стабилност, която помага да запазите траекторията на завоя или пречи да се преобърнете при рязка смяна на лентата. Това е много ценно, особено по заледени пътища през зимата. Естествено, няма да ви спаси от действието на физичните закони при неразумни скорости или реакции, но вграждането ѝ беше въведено задължително в новите коли в ЕС от 1 ноември 2014 г. и се смята, че спасява по 1000 човешки живота годишно в Европа.

Впрочем, преди 7 години тази "екстра" струваше около 1000 лв. плюс няколкомесечно чакане, за да бъде произведен автомобилът.

Има и още - система за контрола на налягането в гумите, която ви предупреждава, ако някоя гума не е напомпана добре. Това е свързано както със сигурността, така и с разхода - меките гуми правят колата нестабилна при висока скорост и увеличават разхода на гориво.

Вече има и защита за пешеходци - при инцидент задната част на капака на двигателя леко се повдига, за да омекоти удара.

Автомобилът разполага и със старт-стоп система, която изключва двигателя при чакане на светофар и го стартира, когато натиснете съединителя, за да включите на първа. В резултат от нея, както и други промени, разходът на гориво се е понижил с 20%.

Всичко това вече може да се приеме като стандарт, а разликата в номиналната цена на колата днес и преди 7 години е незначителна, в рамките на неколкостотин лева. Реално заради инфлацията новият автомобил излиза по-евтин, отколкото стария.

Поради прочутата ниска покупателна способност пазарът на нови коли в България е силно ограничен, по продажби на човек сме на последно място в ЕС, а средната възраст на автомобилите у нас е най-висока. Но съвременността е факт. Новите автомобили са много по-сигурни и по-икономични, отколкото старите. Това е въпрос не само на доходи и разходи, но и на опазване на околната среда.

В крайна сметка няма да станем по-богати, нито държавата ще стимулира продажбите на нови коли. Но най-малкото, което може да направи, е да засили контрола върху автопрегледите, да ограничи регистрацията на трошки, които не отговарят на никакви критерии за сигурност и екологичност, и да си прибере вересиите от "паметниците", които кротко се разпадат покрай блоковете, без собствениците им да плащат данъци и застраховка.

А класическият купувач да спре да робува на схващането, че е по-добре да си купи за същата цена поовехтял луксозен автомобил, вместо скромна нова кола, която на всичко отгоре е и с 5-годишна гаранция.