"В последния един месец, в който правим проверки на магистралите и пътищата в страната, проверките се превърнаха в сериал "Кражбата на магистрали". Защото при всяка проверка излиза едно и също нещо - между 25 и 30% липса на асфалт. Мащабите на липсващите магистрали мен лично ме изненадаха."

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в интервю за сутрешния блок на Нова телевизия. В студиото Шишков донесе и т.нар. ядка - взета проба от Скоростната тангента край София, за да онагледи колко сантиметра материал липсва.

Проблемът става все по-голям, а за последните седем – осем години тези магистрали не само са в изключително лошо състояние, но вече и буквално се разпадат, посочи още Шишков.

И даде пример с "вълните, които ни посрещаха" още преди да сме стигнали до морето - на магистрала "Тракия" при Чирпан.

Той отново подчерта, че асфалтът на участъка между Софийския околовръстен път и гара Яна, на магистрала "Хемус" е между 13,5 и 14 см при предвидени по проект 20 см дебелина. Освен това парадоксално според министъра е и че още в проекта на трасето са предвидени само 20 см дебелина, при положение че за другите магистрали по проект са планирани 28 см. 

Проверката на Северната скоростна тангента продължава.

"По първоначалната информация, която имам от снощи, най-вероятно ще намерим и шлака. Това означава, че е сложен друг материал, не този, който следва да бъде поставен", каза Шишков.

Кой получи парите за 33% повече асфалт, който не е вложен за тези 16 километра, бе попитан Шишков. Министърът отвърна, че тепърва ще се проверява заради наличието на изпълнители и подизпълнители.

"Най-вероятно Европейската прокуратура ще се занимава с този случай", посочи.

(За сравнение - въпреки че Иван Гешев обикаля села и паланки да се среща с родители на загинали при ПТП и казва как "губим войната по пътищата", прокуратурата е образувала едно дело срещу длъжностни лица заради нередности по пътя - за катастрофата при Своге. И там двамата шефове от АПИ бяха отделени от "дребните риби" в друго дело - от прокуратурата, б.р.)

Той изрази надежда, че както Европейската прокуратура ще се заеме с този участък, така и българската прокуратура ще вземе отношение за трасетата на магистралите "Марица" и "Хемус". Министърът подчерта, че за строителството на всички тези обекти е имало и строителен надзор, който се е разписвал за тяхната експлоатация.

"Ако се търси наистина къде е бил проблемът, то трябва да кажем, че той е бил в начина на управление на държавата", заяви Шишков.

И беше категоричен, че проблемът всъщност има две страни – политическа и криминална и със сигурност някъде има престъпление, защото някой някъде се е разписвал.

"Разписвал се е навсякъде строителният надзор" - посочи Шишков и допълни, че макар и независим, възложението е от държавата.

На въпрос за конкретната роля и отговорност на регионалните министри, сегашниият такъв посочи, че те носят политическа отговорноост и вероятно не са се разписали под документи. "Без да съм юрист, със сигурност някъде има престъпление".

За ремонта обаче на тези магистрали ще платят всички българи, защото парите ще трябва да се осигурят от държавния бюджет, обясни Шишков. Той  информира, че се работи в рамките на тази година да се направят проекти за основни ремонти на проблемните магистрални участъци, както е по закон, а не както досега – основни ремонти да се правят без строителни книжа и да се представят за текущи.

(Това е едно от разкритията, които обявиха преди Шишков и колегата му Иван Демерджиев - че цели участъци са рехабилитирани изцяло за десетки милиони, но по документи е минавано като "текущ" ремонт - така условията, на които трябва да отговаря обществената поръчка и документацията, са други, б.р.)

По повод разплащанията за строителството на първи, втори и трети лот на "Хемус" министърът посочи, че е трябвало да се плати на строителите, защото държавата е била в капан – или да плати за извършените дейности и да продължи изграждането по старите цени, както е по договорите, или да спре строежите, при което обаче те трябва да се консервират и това да коства още пари на данъкоплатците.

Проверките на магистралите и пътищата в страната ще продължат, защото се откриват все повече и повече нередности - даде заявка той.

И допълни, че след края им навярно ще трябва да даде (нова) съвместна пресконференция с МВР министъра Иван Демерджиев, тъй като всички проверки се правят с вътрешното министерство. 

Министърът отново засегна проблема с ремонта на столичната улица "Граф Игнатиев" и съобщи, че след проверката е било изненада, че част от настилката е под необходимата носимоспособност.

"46% от плочките не отговарят на нормата за носимоспособност", разкри Шишков.

По повод твърдения на областния управител на Перник за това, че трябва да се изпуска водата от язовир „Студена“ министърът на регионалното развитие и благоустройството увери, че той е пълен с вода, но не е достигнал критичната точка и не е дошъл моментът, в който да бъде изпускан.

„Най-вероятно ще започне изпускане на част от водата, но е изключително важно, тъй като годината е безснежна, водата да се пести и да се внимава, защото може да се окаже много необходима“, подчерта той.