Посланиците на 27-те страни членки на ЕС одобриха днес края на двигателите с вътрешно горене за новите автомобили от 2035 г., предаде АФП.

Това стана, след като Германия вдигна ветото си в замяна на изключение за бъдещите синтетични горива.

Текстът ще принуди новите автомобили да не емитират въглеродни емисии. Така на практика ще бъдат забранени бензиновите, дизеловите и хибридните автомобили за сметка на изцяло електрическите превозни средства.

Темата ще влезе в дневния ред на утрешния Съвет „Енергетика“ в Брюксел. На срещата на енергийните министри от страните членки документът ще бъде официално одобрен, обяви шведското председателство на Съвета на ЕС.

Този регламент е един от стълбовете на европейския климатичен план за постигане на въглеродна неутралност през 2050 г.

В началото на месеца Германия изненада партньорите си, като блокира в последния момент постановлението, одобрено в средата на февруари от евродепутатите. Преди това зелена светлина бяха дали страните членки, включително самата Германия.

Такъв завой в позицията на една държава е рядко срещано явление на такъв етап. За да го обясни, Берлин поиска от Европейската комисия да представи предложение, отварящо пътя за превозни средства, функциониращи със синтетични горива.

През уикенда ЕК и Германия обявиха, че са постигнали споразумение за деблокиране на текста, който остава без промяна, Брюксел приема да се ангажира по-твърдо със синтетичните горива в отделно предложение, което трябва да бъде утвърдено до есента на 2024 г.

Редица експерти обаче смятат, че технологията със синтетични горива има по-малък шанс да се наложи на пазара и ще обхване в най-добрия случай малка част от луксозните превозни средства. Тя е оспорвана от екологични неправителствени организации, които я определят като скъпоструваща, енергоемка и замърсяваща околната среда.