Преди малко повече от 10 години, в края на декември 2012 г. една песен се превърна в първото видео в "Ютюб" (YouTube), което премина психологическата бариера от 1 милиард гледания. Героят на деня тогава беше южнокореецът Псай (Psy), чието парче "Гангнам стайл" изненадващо се превърна в хит, а характерният танц в него беше повторен в стотици други видеа от почитатели, създавайки една от първите "заразни" вълни в интернет.
По този начин се роди своеобразният "Клуб на милиардните видео преглеждания" (Billion Views Club) в платформата на "Алфабет" (Alphabet, тогава "Гугъл" - Google), пише в публикация на сайта на една една от най-престижните в света компании за музикални класации - "Билборд" (Billboard), предава БТА.
"Клубът" към този момент вече включва повече от 300 музикални клипа, включително някои от най-емблематичните хитове от последните 10 години – от "Хелоу" (Hello) на Адел, песента достигнала най-бързо 1 млрд. гледания (само за 88 дни) до "Деспасито" (Despacito) на Луис Фонси и Деди Янки. През тази седмица там влезе и класиката на Джордж Майкъл от осемдесетте години на миналия век "Кеърлес уиспър" (Careless Whisper).
Влизането в този клуб обаче не представлява само закачване на красива брошка на ревера на изпълнителите, техните творчески екипи и продуценти, но носи със себе си и значителни финансови постъпления, генерирани от бизнесмодела на Ютюб" чрез платформата за реклама във видеата.
Тези възнаграждения зависят от няколко фактора, вариращи от типа и популярността на лейбъла (музикалната компания), който представлява отделните изпълнители до това от коя страна са хората, които са гледали видеоклиповете.
Така официален музикален видеоклип в "Ютюб" за изпълнител от голям лейбъл може да генерира смесена средна стойност от 0,0038 долара на преглеждане в САЩи, но средно в световен мащаб сумата спада до 0,0026 долара за "стрийм". Ако даден клип се гледа от абонати на услугата "Ютюб премиум" (YouTube Premium), възнагражденията нарастват, както в САЩ, така и средно за останалата част от света.
Важно е да споменем и че клипове на потребители, които използват музика на популярни изпълнители също носят постъпления в касите на музикалните компании, като в този случай те получават около 0,0021 долара за преглеждане.
В този ред на мисли "Билборд" изчислява, че музикален клип с 1 млрд. гледания генерира на изпълнителите приходи от около 2,6 млн. долара. Това разбира се е сумата, получавано от музикалната компания, която взима "лъвския пай", а по веригата пари получават и композиторите и другите музиканти и творци участвали в създаването на видеото.
Интересен факт е, че като цяло с най-много гледания в "Ютюб" не са непременно клипове на популярни музиканти, но и такива на творци, които по-принцип са извън радара. Такъв пример е "бебешкият" хит "Бейби шарк" (Baby Shark) на южнокорейската компания "Пинкфонг" (Pinkfong), който е първият видеоклип, преминал бариерата от 10 млрд. гледания и заемащ в момента първата позиция с над 12,5 млрд. показвания. В резултат на това, както и на други клипове, азиатската компания увеличи приходите си от "Ютюб" от 8 милиона долара през 2015 до над 27 млн. долара по данни за 2020 г. на "Кей И Ди Глоубъл".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни