На финалната права преди внасянето на общия проект за изменения в Конституцията, "Продължаваме промяната-Демократична България", ГЕРБ и ДПС се разбраха за някои спорни текстове. Решено е - отпада едно от най-коментираните предложения на ПП-ДБ, чийто проект е основата на общия, за това да се въведе ограничение в броя кметски мандати.
Както е известно, от обединението предложиха кметът на община да може да бъде преизбран на същата длъжност само за още един мандат. Мярката бе мотивирана с това, че по места властва феодализъм.
Този текст обаче веднага породи брожения - че ПП-ДБ опитва да елиминира успешните кметове на ГЕРБ и ДПС, че няма яснота какво се разбира под "преизбиран" - два поредни мандата ли касае, или по принцип, че е сведен само до "община", а не се говори за районни кметове, кметове на кметства, кметски наместници, че ако ще се налага ограничение за кметовете, защо такова не се наложи и за депутатските мандати. Но най-сериозният аргумент против бе фактът, че в много населени места, особено в малките такива с предимно застаряващо население, често няма и кандидати за поста. Преподавателят по конституционно право Екатерина Михайлова пък разви и тезата, че едно такова ограничаване в правото да бъдеш избиран е противоконституционно.
ГЕРБ и ДПС вече дадоха заявка, че ще са против такава поправка в основния закон. От ПП-ДБ днес са се съгласили тя да отпадне.
Редовният-служебен кабинет
Обединението елиминира държавния глава като глава и на служебен кабинет. Сега при невъзможност за съставяне на правителство президентът провежда серия от консултации по съставянето на кабинет и връчва до три мандата, като първите два са по реда на числеността на парламентарната група (тоест на победителя на вота и на втория по брой гласове на парламентарния вот), а третият е по негов избор. Ако не се постигне съгласие при нито един от мандатите, то той издава укази за разпускане на Народното събрание, назначаване на служебен кабинет и посочва дата за изборите.
Избори за ново Народно събрание се произвеждат най-късно до два месеца след прекратяване на пълномощията на предишното, или това е оптималният срок за живота на служебния кабинет.
От ПП-ДБ предложиха "ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът да назначава правителството в оставка за служебно правителство". Т.е. редовният кабинет остава, но просто се назначава като "служебен", а парламентът продължава да действа.
Критиките спрямо този текст бяха в посока на това, че трябва да се помисли дали едно правителство, подало оставка, или пък преживяло успешен вот на недоверие или неуспешен вот на доверие, да остане на власт и да организира провеждането на изборите.
Така от ГЕРБ днес са надградили тази идея с т. нар. гръцки модел, при който има предварително изброен кръг от лица, които поемат управлението на държавата. Предложението е в този вариант да се посочва друг министър-председател - измежду председателя на Конституционния съд, председателя на Народното събрание, председателя на Сметната палата или пък управителя на Българската народна банка (има идея и гуверньорът да поема поста министър на финансите). Изборът ще е на президента, а посоченият премиер ще избере министерския си екип.
Тази идея е била възприета и се очаква да бъде вписана в общия проект.
Пленумът може да се завърне
Засега остава вариантът на ПП-ДБ, според който сегашният общ Висш съдебен съвет се разделя на Висш съдебен съвет (на съдиите) и Прокурорски съвет (на прокурорите и следователите), но се елиминира пленумът, който взима решенията, касаещи двете колегии, в т.ч. висшето кадруване. Очакването обаче е пленумът все пак да се завърне между двете четения, но с орязани правомощия. Засега текстът в общия проект остава така, какато бе оповестен от обединението.
Проблемът с пленума се породи след критики от конституционалисти. Те развиха тезата, че тези два съвета на практика ще разделят скрепената в конституцията "съдебна власт" на две - съдебна и прокурорска и така ще се наруши правилото за трите власти - изпълнителна, законодателна и съдебна. Отделно, бяха изразени съображения и за общия бюджет за "съдебната власт", общото помещаване в сгради и пр.
Квотите в двата съвета
На този етап остава и предложеното от ПП-ДБ разпределение на квотите в двата съвета.
Висшият съдебен съвет ще се състои от 15 членове и включва председателя на Върховния касационен съд (ВКС) и председателя на Върховния административен съд (ВАС), които са негови членове по право, 8 членове, избирани пряко от съдиите от различните нива на съдилищата, и 5-ма членове, избирани от Народното събрание с мнозинство две трети.
Т.е. дава се превес на съдийското самоуправление - 8, избрани от съдии и 2-ма по право - общо 10. Такава бе препоръката и на Съвета на Европа.
Прокурорският съвет ще се състои от 10 членове и включва по право главния прокурор, 2-ма членове, избирани пряко от прокурорите, един, избиран пряко от следователите и 6-ма, избрани от Народното събрание с мнозинство две трети от всички народни представители.
На практика това означава по-силна парламентарна квота отколкото професионална.
От ГЕРБ и ДПС са се обявили "за" предложеното от Движението в нейния проект разпределение. Според него в прокурорския съвет доминантата е на професионалната квота спрямо тази на Народното събрание. По отношение на съдийския съвет бе спазена препоръката на СЕ, но пък и за двата съвета ДПС разписа, че решенията ще се взимат с квалифицирано мнозинство, което прави съдийския съвет зависим от пратените там от парламента членове. Но пък и доминирания от прокурори и следователи прокурорски - зависим от парламентарната квота.
Главният прокурор остава администратор
Останали са текстовете по отношение на главния прокурор така, както ПП-ДБ ги предложи. Общата идея на всички е, че на Главния трябва да му се отнеме надзорът за законност - лостът за влияние върху актовете на подчинените му. В своя проект от обединението разписаха, че "главният прокурор е административен ръководител на върховната прокуратура".
Остава предложението на ПП-ДБ мандатът на обвинител номер едно да бъде свит на 5 години, при 7 сега.
По отношение на Инспектората към съдебната власт, от ГЕРБ са предложили да се помисли за мандата на членовете, който сега е 5 за председателя и 4 за членовете. От партията вече лансираха концепцията след изтичането на мандата, инспекторите да излизат от съдебната власт.
Друг спорен според конституционалистите момент - указите на президента, остава в същия си вид. Държавният глава е премахнат като лицето, което издава указите за назначаването и освобождаването на "тримата големи" - председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд и главният прокурор, като има право на еднократен отказ.
За експертите в областта така се нарушава балансът между властите, тъй като държавният глава "контактува" чрез различни актове с изпълнителната и законодателната власт и тези укази са единственото му съприкосновение със съдебната.
Остава (засега) и още един според момент - 24 май да бъде вписан в основния закон като национален празник. В момента официалните празници на България са записани в Кодекса на труда - заради неработните дни. 3 март е и официален, и национален празник и предложението на ПП-ДБ да влезе 24 май в Конституцията като единствен национален веднага събуди обществена реакция, която измести темата от конституционната реформа.
Общият проект трябва да бъде внесен в парламента в петък, а депутатите да започнат работа по него в началото на септември - след едномесечната си ваканция.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни