Правителството спря ликвидацията на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД. Дружеството беше създадено за осигуряване на въздушен транспорт с хеликоптери за нуждите на спешната медицинска помощ при кабинета "Петков", после служебното правителство обяви, че то не е свършило нищо и че няма нужда от неговото съществуване и реши да го закрие. Тогавашният министър на транспорта Христо Алексиев аргументира решението с необходимостта тази дейност да премине към Държавния авиационен оператор. При редовния кабинет точно сегашният транспортен министър Георги Гвоздейков го оглавяваше и се даде начало на създаването на досега липсващата въздушна спешна помощ.
„Дружеството беше преустановено и обявено в ликвидация от служебния кабинет. То беше създадено, за да бъде авиационния оператор, съгласно европейското и българското законодателство, извършващ полети за спешна медицинска помощ по въздух“, каза днес на брифинг след правителственото заседание Гвоздейков, когато обяви решението, за което той даде заявка още в началото на това правителство.
Той аргументира връщането към първоначалния вариант с факта, че проектът за въздушните линейки се финансира и осъществява по Плана за възстановяване и устойчивост.
„Там ясно и категорично са заложени параметри, свързани с европейски регулации, които стриктно трябва да бъдат спазвани“, посочи министърът.
Първият дълго чакан хеликоптер, с който да се осъществява въздушна медицинска помощ, трябва да пристигне до края на годината. Правителството реши да се откаже от наемането на т. нар. въздушни линейки, докато чака пристигането на поръчаните - било скъпо.
Преди това при служебното правителство беше проведена поръчка за наемане на хеликоптери, медицински екипи преминаха обучение, бяха построени и няколко площадки за кацане. А служебният транспортен министър Христо Алексиев се похвали, че от средата на юли България ще разполага с две въздушни линейки.
Проведеният конкурс за наем на два хеликоптера обаче така и не е довел до сключване на договор. А сегашното редовно правителство смята, че е неизгоден и не предоставя адекватна услуга, и сътветно реши да се откаже от подписването на такъв договор.
„Много е важно отговорността и функциите да бъдат делегирани конкретно на някого и той да носи цялата отговорност за това, което прави, включително за мисиите по въздух“, посочи още Гвоздейков днес за правителственото решение дружеството да продължи своята дейност.
Според него избрания модел за изграждане на системата за хеликоптерна помощ ще улесни нейното финансиране.
„През последния месец свършихме работа, която не беше свършена досега от възложеното като задача на Държавния авиационен оператор. Общо взето процесът е в доста напреднала фаза. Както разбрахте през предната седмица, бяха определени оперативните бази. Те не са площадки в болниците, а са места, където ще бъдат базирани хеликоптерите“, каза още транспортният министър.
Министерството на здравеопазването вече подготвяло документите за обявяването на обществената поръчка за изграждането на шестте бази, където ще бъдат бъдещите въздушни линейки. Той съобщи, че се водят и разговори с лечебни заведения в страната, в които е възможно да има хеликоптерни площадки за транспортиране на пациенти.
България продължава да е единствената страна в Европейския съюз, в която няма система за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни