Русия е отказала молбата на бразилска авиационна агенция да участва в разследването на катастрофата на бразилския самолет Embraer от 23 август, при която загина шефът на "Вагнер" Евгений Пригожин, пред Ройтерс.

Военноначалникът, двама висши командири на "Вагнер" и четирима охранители бяха сред десетимата души, които загинаха, когато Embraer Legacy 600 се разби северно от Москва миналата седмица.

Пригожин почина два месеца, след като организира бунт в Русия, който представляваше най-голямото предизвикателство за режима на президента Владимир Путин, откакто той дойде на власт през 1999 г.

Бразилският център за изследване и предотвратяване на аеронавигационни инциденти (CENIPA) изрази готовност да се присъедини към водено от Русия разследване, ако бъде поканен и разследването се проведе съгласно международните правила. Руските авиационни власти не бяха задължени да уважат молбата на CENIPA, но така можеха да се разсеят съмненията на Вашингтон и други западни правителства, че Кремъл стои зад катастрофата на Embraer Legacy 600, който е смятан за един от най-безопасните самолети. 

Според базираната в Монреал Международна организация за гражданска авиация на ООН (ICAO) полетът от Москва с дестинация Санкт Петербург е бил вътрешен, така че не е предмет на международни правила, известни в индустрията с юридическото си наименование "Анекс 13".

"Те не са задължени, само е препоръчително да го направят", каза шефът на CENIPA Марсело Морено пред Ройтерс, след като агенцията изпрати имейл миналата седмица, питайки Русия дали ще започне такова разследване. "Но ако кажат, че ще го стартират и поканят Бразилия, ние ще участваме отдалеч".

Консултантът по авиационна сигурност на САЩ Джон Кокс посочи, че вътрешно руско разследване винаги ще бъде поставено под въпрос без участието на Бразилия - страната, в която е произведен самолетът.

"Мисля, че е много тъжно", отбеляза Кокс, след като му беше съобщен руският отговор. "Мисля, че това вреди на прозрачността на руското разследване".

При разследванията на въздушни катастрофи експертите работят за подобряване на сигурността на въздушния транспорт, без да приписват вина. Но проучванията често са опетнени от политически интереси. CENIPA и производителят Embraer искат да предотвратят бъдещи инциденти, но са изправени пред предизвикателства при получаването на информация от разследването поради санкциите срещу Русия и нежеланието на Москва да позволи външен контрол.

Около 802 самолета Embraer с 37 до 50 места, построени по модела на Legacy 600, са в експлоатация, което подчертава интереса на Бразилия към разследването. 

Джеф Гузети, бивш следовател на авиационни катастрофи в САЩ, посочи, че Русия трябва да приеме помощ от Бразилия, дори ако CENIPA може да участва само дистанционно.

"Ако не го направят, добре, тогава това е сигурен знак, че разследването няма да бъде прозрачно", изтъкна той.