През 2024 година влизат нови правила за продажбата на пластмасови кутии, които потребителите закупуват от топлите витрини на големите супермаркети. От 1 януари ще бъдат 25 ст. Всяка следваща година ще поскъпват с по още 5 стотинки, докато през 2027 г. потребителите ще трябва да заплащат минимум 45 стотинки.

Това припомни Габриела Руменова от "Ние, потребителите" в сутрешния блок на БНТ.

"Основната причина за това е ограничението на някои вредни пластмаси. Когато поставяме цена на тези кутийки, а не даваме алтернатива на потребителите, всъщност как изпълняваме целта на директивата?, попита обаче Руменова.

По думите й може да се говори за нелоялни търговски практики, тъй като потребителите са принуждавани да закупуват кутията, след като нямат алтернатива. Даде пример с Италия, където е било разрешено клиентът сам да носи кутия с условието тя да е чиста.

Руменова посочи и друг проблем - според нея основно храна от топлите витрини купуват възрастните хора, за които е по-трудоемко да си приготвят такава вкъщи и не е спрарведливо да бъдат натоварвани с "таксата" на фона на и без това ниските им доходи.

Тя съобщи още, че най-честите проблеми по време на коледните празници са свързани с ваучерите за продажба на хранителни стоки. Един от тях е, че клиентите на определена търговска верига са били лишени от възможността за определено време да ползват талоните за отстъпки, които имат в своите електронни карти.

"Когато поради технически или други причини потребителите не могат да ползват за определен период предоставените от веригите за хранителни стоки талони за отстъпки, валидността им трябва да бъде удължена за времето, в което те са били недостъпни", обясни Габриела Руменова.

"Талоните имат срок на валидност. Обикновено той е една седмица, някои са с по-дълъг. Но, ако потребителят е отишъл точно в този обект, защото може да ползва талоните, а една от уредбата в залата или на касата научи, че не може, това е нелоялна търговска практика. В случай че търговецът не може да осигури използването на тези талони, то тогава трябва да информира потребителите и да им даде възможност за удължаване на валидността им с времето, за което не е било възможно те да се ползват. Това би било разумно и би било справедливо", разясни още тя.

По отношение на празненствата, свързани с посрещането на Новата година, от "Ние, потребителите" съветват: стриктно трябва да бъдат прочетени инструкциите за употреба на пиротехническите средства, за да не се стига до инциденти, както и да се запознаем коя е фирмата производител или вносител.