По настояване на парламентарната група на "Продължаваме промяната-Демократична България" правителството изтегли спорния си проект за изменения в Закона за устройство на територията (ЗУТ), с който се предвиждаше узаконяване на незаконно изградени назад в годините обекти от публичната инфраструктура, като магистрали, пътища, тунели, мостове и пр.
Макар инициативата да не е нова и да бе подета за последно от служебния министър на регионалното развитие Иван Шишков, в края на миналата година редовният кабинет я претвори в законодателство по силата на управленското споразумение.
Така днес промените в ЗУТ трябваше да влязат в дневния ред ред в зала, но както стана ясно - бяха оттеглени в последния момент.
Най-общо законопроектът предвиждаше обекти "започнали или изградени, реконструирани, ремонтирани без изискващите се строителни книжа - одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж, но са били допустими по правилата и нормативите, действали по време на извършването им, или съгласно действащия ЗУТ, да не подлежат на премахване и забрана за ползване".
С други думи - да бъдат узаконени, въпреки всички пороци по изграждането им. Но все пак - след като бъде удостоверено, че са безопасни и годни за експлоатация.
"Горепосочените строежи, освен че са публична собственост на държавата или на общините, по естеството си са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди, като голяма част от тях представляват национални обекти и/или обекти с национално значение, както и обекти с първостепенно общинско значение" - бяха мотивите към проекта.
Последваха обаче редица критични становища от бранша, в обобщение: че така разписаните текстове противоречат на Конституцията (за държавния обект има амнистия, за частния не), че отваря кутията на Пандора и за бъдещо незаконно строителство, че едно такова амнистиране не трябва да е накуп, а извънредно и дори с решение на парламента обект по обект.
Къде е антикорупционната комисия?
Така днес от ПП-ДБ съобщиха първо с пресрелийз, а после и лично, че Министерският съвет е оттеглил проекта за изменения в ЗУТ след решение на ПГ на ПП-ДБ. От групата обвързаха амнистията за незаконната инфраструктура и с новата Комисия за противодействие на корупцията (след разделянето на старата КПКОНПИ, б.р.), която все още обаче не е заработила - няма даже правила за избора на "комисари", камо ли да има ръководство. На нея от обединението разчитали да каже дали при изграждането на тези обекти е имало и корупционнен елемент.
"Не можем да допуснем да се продължи с приемането на ЗУТ преди и без да се пристъпи към приемане и на правилата за КПК. Ето защо законът за изменение и допълнение на ЗУТ бе оттеглен днес от МС", посочиха ПП-ДБ.
Ето какво смятат от коалицията - в пет точки:
- Последните години са строени различни обекти без строителна документация и без доказателства за техническа безопасност, като например: магистрали, виадукти на "Тракия" и "Хемус", тунели, язовирни стени и др. обекти с национално значение;
- Тези обекти се използват години наред от гражданите, без да се знае дали са безопасни и кой носи отговорност за тях;
- Част от управленската програма предвижда да създадем процес, в който тези обекти да бъдат изпитани, и онези от тях, които са годни и безопасни, да бъдат въведени в експлоатация; а за тези, които не са годни, да се вземат мерки и да се понесе отговорност;
- За тази цел са ни необходима два типа мерки: административни процедури за изпитване и евентуално последващо въвеждане в експлоатация, или институции, които да търсят отговорност
- През октомври 2023 г. беше приет Законът за антикорупционната комисия и затова през декември, след като приключи работата по текстовете, беше входиран и ЗИД на ЗУТ. Правилата за КПК трябваше да са готови през декември 2023 г., но те към настоящия момент все още не са внесени.
Последното е любопитно, защото и до днес никой не казва в прав текст защо се бави сформирането на антикорупционната комисия. Наскоро премиерът Николай Денков посочи ГЕРБ като виновниик и допълни, че от Европейската комисия вече питат защо. По информация на Клуб Z в (не)коалицията не могат да се разберат за разпределението на ръководството на КПК, което преди това реши да е от трима души и да се избира със 160 гласа (което породи коментарите, че и ДПС ще има представител).
ГЕРБ: Тази тема не е наша тема
Макар големите инфраструктурни проекти и строителството изобщо да бяха гордост номер едно за трите управления на Бойко Борисов с това колко много е направено и незаконните обекти масово да касаят това 12-годишно управление, днес бившият регионален министър на Борисов (понижен до зам.-министър след трагедията "Своге") - сега председател на ресорната парламентарна комисия - Николай Нанков, заяви:
"Тази тема не е наша тема. Тази тема е на Министерския съвет и на колегите от ПП-ДБ."
Касаело ГЕРБ дотолкова доколкото приемането на проекта е записано "като първа точка" в управленското споразумение в частта, касаеща регионалното развитие.
Нанков постави под въпрос и законосъобразно ли е самото оттегляне на закона, тъй като е депозирано в деловодството на НС в 9:30 ч. без да е имало взето решение на МС преди това (кабинетът заседава по традиция всяка сряда, в т.ч. днес, б.р.).
"Но пак казвам, това не е наша тема" - твърди бившият строителен министър.
И каза, че сега ще направи "политически коментар": "Може би това е продължение на онази тема с Външно министерство". Било пазарлък.
По информация на Клуб Z решението на Министерския съвет е било взето "на подпис" - преди внасянето на искането за оттеглянето на проекта. Тоест - решение има в срок.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни