Едва 48% от родителите на тийнейджъри контролират дигиталния живот на децата си. Същевременно повече от 80% от тийнейджърите и всяко второ дете на възраст между 7 и 12 години в България прекарват онлайн над 3 часа на ден. По-големите твърдят, че са по-запознати с опасностите в интернет, докато по-малките са по-уязвими, но пък за сметка на това много по-доверчиви и склонни да споделят проблемите си с родители, приятели и дори учители. Родителите пък, от своя страна, следят по-изкъсо децата си, докато станат тийнейджъри, след което им гласуват по-голямо доверие сами да се справят със сложния свят на Мрежата.

Това сочат данни от проучване на агенция за пазарни изследвания "Арбитраж", направено по поръчка на "Йеттел България" и оповестено в сряда. То е било проведено през октомври 2023 г. сред деца, тийнейджъри и родители.

Целта му е да провери какво е поведението на децата и тийнейджърите в дигиталната среда, доколко са запознати със заплахите там, и какви умения имат да се предпазят. Другата цел е да разбере доколко родителите са запознати с поведението на децата си в дигиталния свят, какви познания имат относно заплахите в него, и какво правят, за да предпазят децата си от тях.

Резултатите бяха обявени от Иван Комитски, старши експерт "Пазарни проучвания", Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие" и Боян Иванович, директор "Корпоративни комуникации" на "Йеттел България".

Игри срещу социални мрежи 

От проучването става ясно, че децата предимно играят игри (81%), докато 99% от активните онлайн тийнейджъри прекарват времето си основно в социалните мрежи. 

Значителна част по-големите (81%) ползват интернет за слушане на музика или гледане на филми и сериали, докато при по-малките с това се занимават малко над половината - 56%. Може би ще бъде изненадващо за мнозина да научат, че 61% от тийнейджърите сърфират онлайн и с цел "учене" (с 21% повече, отколкото по-малките).

По-малките съвсем неглижират "архаичните" вече социални мрежи като Facebook и Instagram и прекарват голяма част от престоя си онлайн в TikTok. Тийнейджърите носталгично обръщат внимание и на платформите на "Мета".

Интернет е голям и заплахи дебнат отвсякъде

Кои уебсайтове са вредни за компютъра са наясно 37% от децата и 88% от тийнейджърите. 82% от по-големите са наясно как да защитят устройството си от вируси, почти два пъти повече, отколкото по-малките (42%).

Как да създадат "силна" парола знаят 33% деца и 75% от тийнейджърите, като различни пароли за акаунтите си създават 51% от малките и 91% от големите деца.

Интересно е, че половината от децата и 71% от тийнейджърите не споделят паролите си с никого, а онези които го правят ги казват на родителите си, много малка част ги разкриват пред братя или сестри. Юношите са по-недоверчиви към родителите си – само 28% им казват паролите си. Децата обясняват, че родителите им знаят техните пароли, защото заедно са ги създавали, самите те се чувстват по-сигурни, а и ще има кой да им ги каже, ако ги забравят.

Тийнейджърите са изложени на по-голям риск от онлайн заплахи, като и при двете възрастови групи обидите и подигравките са най-често срещаните прояви на тормоз – 15% от децата и 29% от тийнейджърите са били тяхна жертва. При децата има случаи на засрамване и кражба на профили, докато при по-големите – разпространяване на невярна информация и заплахи.

Данните от изследването разкриват още, че 23% от тийнейджърите и 10% от децата споделят, че са получавали смущаващи съобщения в интернет. 41% от по-малките казват за това на родител, учител или приятел, докато само 16% от по-големите споделят с някого, но не и с преподавател. Тийнейджърите имат по-изявен рефлекс да отговорят на съобщението, да блокират подателя, да затворят приложението или да докладват профила.

Родителски (без)контрол

Според изследователите 52% от родителите на тийнейджъри и 15% от родителите на деца не осъществяват никакъв контрол върху съдържанието, което рожбите им потребяват. Историята на браузъра следят 44% от родителите на деца и 30% - на тийнейджъри. Приложение за родителски контрол ползват 39% от родителите на по-малките и 16% на по-големите. Настройки за детски профил задават 21% от майките и бащите на децата и 14% - на юношите.

Така може да заключим, че родителите имат силно доверие на децата си и над 80% от анкетираните казват, че разчитат на децата си да споделят за проблеми с онлайн заплахи или от друго естество в интернет. 36% от родителите следят децата си какво правят онлайн и реагират, ако видят риск или проблем. 93% от родителите на тийнейджъри говорят с тях и разчитат, че той/тя ще сподели при проблем.

Проучването разкрива още, че близо половината от родителите не са напълно наясно кои инфлуенсъри следват децата им, а 40% смятат, че те не следват никого в социалните медии. Интересното е, че 24% от родителите на тийнейджъри смятат, че те не следват инфлуенсъри, а 28% не са наясно кого в интернет харесват юношите.

Хубавото е, че близо 80% от децата и подрастващите изразяват готовност да учат още за онлайн безопасността, като биха се доверили най-много на член на семейството, ако им говори по темата.

Дигитални уроци и умения

От 2008 г. до днес "Йеттел" разширява обхвата и темите на инициативата да бъдат запознати децата и родителите за рисковете и предизвикателствата онлайн. Миналата година телекомът успя да научи на ценни уроци над 47 000 деца и младежи по темата за сигурността в онлайн пространството, както и да помогне на над 12 000 души да повишат дигиталните си умения.

Сегашните данни разкриват, че родителите имат нужда да подобрят своите дигитални умения, за да могат да бъдат по-полезни на децата си и да ги предпазват от заплахите в интернет. Затова през 2024 г. "Йеттел" подготвя още онлайн уроци за ученици, специална академия за учителите, която да подпомогне развитието на дигиталните им умения, и кампания в социалните медии за ангажиране на младежите чрез любимите им "инфлуенсъри". Телекомът планира да разшири и темите, като обърне внимание на неподходящото съдържание, "фишинг" измамите и "гейминг" културата. Ще инициира разговари с децата за това какъв образ искат да създадат за себе си в интернет, на какво са готови, за да привлекат последователи и как самите те избират инфлуенсърите, които да последват.

Безопасността на децата онлайн и повишаването на дигиталните умения на възрастните са сред приоритетите на телекома, заложени в стратегията за устойчиво развитие на компанията. В нея "Йеттел" си поставят амбициозната мисия всяка година да ангажира с посланията за сигурно сърфиране в интернет 40 000 деца, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения