Евродепутатите одобриха въвеждането на цифрови шофьорски книжки, които ще бъдат достъпни на мобилните телефони и ще бъдат еквивалентни на физическите документи.
Това е една от промените, която бе приета на сесията на Европейския парламент в Страсбург.
Депутатите подкрепят реформирането на правилата на ЕС за свидетелствата за управление на МПС, за да се гарантира, че те допринасят за пътната безопасност и за екологичния и цифровия преход.
По-безопасни пътища
Членовете на ЕП искат водачите да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации при шофиране и да са наясно с рисковете, по-специално за уязвимите участници в пътното движение - пешеходците, децата, велосипедистите и ползвателите на електрически скутери. По тази причина част от тестовете за придобиване на книжка трябва да бъдат шофирането в сняг и хлъзгави условия, безопасното използване на телефона при каране, слепите зони, системите за подпомагане на водача и гарантирането на безопасно отваряне на вратите.
Валидност на шофьорските книжки
Шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили и 5 години за камиони и автобуси. Евродепутатите не подкрепят предложението на Европейската комисия за намаляване на валидността на книжките за възрастни хора, за да се избегне дискриминация и да се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.
Парламентът се съгласи водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорската книжка, като оставят на държавите от ЕС да решат дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед с минимален набор от проверки на зрението и сърдечно-съдовите заболявания на водачите. Евродепутатите обаче искат правителствата на ЕС да положат повече усилия за повишаване на обществената осведоменост за психическите и физическите сигнали, които могат да изложат човек на риск при шофиране.
Начинаещи и придружавани шофьори
Неопитните шофьори ще трябва да преминат изпитателен период от най-малко 2 години. През него те ще бъдат подложени на определени ограничения като например по-малко алкохол (до 0,2 промила) и по-строги санкции за опасно шофиране.
За да се смекчи недостигът на професионални шофьори, евродепутатите се съгласиха 18-годишните да могат да получат книжка за шофиране на камион или автобус с до 16 пътници при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач.
Какво предстои
Приетият проект за правила за шофьорскигте книжки представлява позицията на ЕП на първо четене. Досието ще бъде проследено от новия Европейски парламент след европейските избори на 6-9 юни.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни