Политическите реклами в ЕС трябва да се предоставят със знак за прозрачност и лесно достъпно обявление за прозрачност. Те трябва ясно да идентифицират политическите реклами като такива и да предоставят ключова информация за тях, включително техния спонсор, изборите или референдума, с които са свързани, платените суми и всяко използване на техники за таргетиране.

Това се съдържа в приетия от страните членки (Съвета) на ЕС регламент за прозрачността и таргетирането на политическото рекламиране. Целта му е противодействие на манипулирането на информацията и на чуждестранната намеса в изборите.

Таргетирането на политическото рекламиране онлайн ще бъде разрешено само при строги условия. Данните трябва да се събират от субекта им и могат да бъдат използвани само след като той е дал изрично и отделно съгласие за използването им за политическо рекламиране. Специални категории лични данни като например такива, разкриващи расов или етнически произход или политически възгледи, не могат да бъдат използвани за профилиране.

За да бъде предотвратена външна намеса, ще има забрана за предоставянето на рекламни услуги на спонсори от трети държави три месеца преди избори или референдум.

Същевременно обаче съдържанието под редакционна отговорност, както и мненията, изразени в лично качество, не са обхванати от регламента.

Новите правила не засягат съдържанието на политическите реклами, нито други аспекти на политическото рекламиране като например провеждането на политически кампании. Тези въпроси остават предмет на специфичните национални правила на държавите членки.

Регламентът ще помогне на гражданите да разпознават политическите реклами, да разберат кой стои зад тях и да знаят дали са получили целева реклама, изтъкват от Съвета. Така те ще могат по-лесно да направят информиран избор. Правилата ще гарантират и че политическата реклама се осъществява при пълно зачитане на правото на неприкосновеност на личния живот и че свободата на мнение и свободата на словото са защитени.

След като бъде подписан, регламентът ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни по-късно. Повечето от неговите разпоредби ще започнат да се прилагат 18 месеца след това, т.е. през есента на 2025 г. Така спонсори от трети страни ще могат спокойно да финансират политически реклами за предстоящите европейски избори, които ще се проведат в страните членки межгду 6 и 9 юни.