Решение на Централната избирателна комисия (ЦИК) предизвика лавина от жалби във Върховния административен съд (ВАС). Случаят касае медийните пакети, полагащи се на партиите и коалициите, които не получават партийни субсидии. Тези пакети са в размер на 40 000 лв. всеки.

Проблемът в случая е свързан с това, че на 9 юни ще се проведат два вида избори – за Народно събрание и за евродепутати. ЦИК обаче е решила, че медийният пакет ще е един. Така на съответните партии и коалиции ще се полагат 40 000 вместо 80 000 лв. за предизборна реклама в медиите по време на кампанията.

Пред Клуб Z говорителят на ЦИК Росица Матева обясни:

„Да, такова е решението, защото почти всички, с изключение на една коалиция („Неутрална България“ - б.а.), са регистрирани и за двата вида избори и според ЦИК много трудно ще може да бъде разделена кампанията за единия вид избор и за другия.“

Решението на Централната избирателна комисия е от 7 май. Формациите имат право да го обжалват в тридневен срок. По неофициални данни към момента жалбите са осем, като вероятно ще продължат да растат.

Припомняме, че регистрираните формации за тези избори са общо 31 – 20 партии и 11 коалиции. На около три четвърти от тях се полагат медийни пакети. Разходът на държавата за това е близо 1 млн. лв., като с решението си ЦИК спестява още толкова. Окончателното решение обаче ще е на съда.

На независимите кандидати за евродепутати се дават по 5000 лв. за медийни пакети. В случая той е само един – Кузман Илиев.

Следва да се отбележи, че някои от партиите упорито участват на всички избори въпреки мижавите гласове, които получават, като се предполага, че мотивацията им са именно полагащите им се съгласно Изборния кодекс пакети за предизборна реклама. Подозренията са, че част от средствата се делят по нечист начин – под масата, със собственици на медии.

Иначе, идеята на медийните пакети е да се намали неравнопоставеността между парламентарните формации и по-малките партии.